Bovag logo
  1. HOME
  2. >
  3. Nieuws
  4. >
  5. Onderhoud en reparatie groeit weer in 2022

Onderhoud en reparatie groeit weer in 2022

Na de coronadip van 2021 stijgt de activiteit in de werkplaats weer. Het aantal onderhoudsmomenten steeg van 11,7 naar 13,2 miljoen. Het bedrag dat gemiddeld per garagebezoek werd uitgegeven was nagenoeg stabiel: 319 euro, tegen 313 euro in 2021. Maar het bedrag dat gemiddeld in een jaar aan een auto werd uitgegeven in de werkplaats steeg van 529 naar 641 euro. Omdat de auto dus weer vaker een bezoek bracht aan de werkplaats. Een en ander blijkt uit de jongste Aftersales Monitor van BOVAG en RAI Vereniging.

Aan een elektrische auto werd in 2022 gemiddeld 290 euro uitgegeven per jaar (in 2021 was dat 340 euro), aan een brandstofauto werd gemiddeld 670 euro uitgegeven, tegen 548 een jaar eerder. Bij PHEV's was het uitgegeven bedrag per auto per jaar: 497 euro in 2022 tegen 316 euro in 2021. Procentueel (+ 57 procent) en absoluut (+ 181 euro) is dat de hoogste stijging, en dat zal te maken hebben met het feit dat er steeds meer grotere PHEV's aan het palet zijn toegevoegd en ook dat er al langer PHEV's rondrijden, die dus steeds ouder worden en meer onderhoud vergen. De daling bij de EV heeft te maken met de bredere modellenmix waarbij steeds meer kleine en betaalbaardere auto's op de markt komen.

Het verschil in de hoogte van de gemiddelde onderhoudsuitgave per jaar tussen EV en auto met verbrandingsmotor heeft enerzijds te maken met het feit dat EV's nu eenmaal een veel kleinere onderhoudsbehoefte hebben en anderzijds met het feit dat de EV's gemiddeld genomen nog jonger zijn dan het totale park aan auto's met verbrandingsmotor.

Langer doorrijden

Een aantal gevolgen en kenmerken van de coronapandemie zijn van invloed op het stijgend aantal onderhoudsbeurten en de gestegen uitgaven in 2022. Ten eerste wordt er langer doorgereden met de bestaande auto, omdat de beschikbaarheid van nieuwe voertuigen nog beperkt is. Langer doorrijden staat gelijk aan meer onderhoud. Ten tweede: tijdens corona is er minder gereden waardoor leasecontracten verlengd zijn. En ook daarvoor geldt: langer doorrijden is meer onderhoud.

En ten derde: uiteraard reden we in 2022 ook weer meer kilometers dan in vol-coronajaar 2021. Zowel voor woon-werk als ook voor de vakantie. De vakantiecheck zal vast ook bijgedragen hebben aan het gestegen werkplaatsbezoek.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.