Bovag logo
  4. >
  5. Lichte daling autoverkoop in 2022

Lichte daling autoverkoop in 2022

In 2022 zijn volgens de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC 312.129 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is 3,2 procent minder dan in 2021. In december 2022 werden 30.900 nieuwe personenauto’s geregistreerd en dat was 12,3 procent minder dan in dezelfde maand in 2021. Net als in 2021 kampte de autobranche afgelopen jaar met leveringsproblemen als gevolg van mondiale tekorten aan computerchips en andere onderdelen.

Voor het eerst sinds 2005 is Volkswagen niet het meest geregistreerde merk in Nederland; die eer gaat nu naar het Koreaanse merk Kia, dat vorig jaar de tweede plaats innam. Het aandeel elektrische auto’s in het totale aantal registraties was afgelopen jaar met 23,5 procent wat hoger dan een jaar eerder. In 2021 bedroeg het aandeel EV’s in de nieuwverkoop 19,8 procent.

Prognose 2023

Voor dit jaar verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat er in totaal 340.000 auto’s geregistreerd gaan worden. Een hoger aantal dan afgelopen jaar. Dit komt deels door voertuigen die vorig jaar al besteld zijn. Het betreft dus deels een inhaalslag, aangezien de orderboeken van de dealers nog immer goedgevuld zijn en de leveringen vanuit fabrikanten weer op gang komen. De uiteindelijke realisatie van deze prognose van de brancheverenigingen is in grote mate afhankelijk van de wereldwijde en binnenlandse economische en geopolitieke ontwikkelingen, niet in de laatste plaats ingegeven door de oorlog in Oekraïne.

Fiscale stimulering in 2023

Voor 2023 geldt net als afgelopen jaar voor zakelijke rijders een fiscale bijtelling van 16 procent voor het onbeperkte privégebruik van een elektrische personenauto. Het maximale bedrag waarover dit percentage geldt is echter wel verlaagd van 35.000 naar 30.000 euro. Over het meerdere van de consumentenprijs moet net zoveel bijtelling worden afgedragen als voor elke andere auto, oftewel 22 procent. Voor particuliere autokopers geldt in 2023 een subsidie van 2.950 euro voor de aanschaf of privélease van een elektrische auto van maximaal 45.000 euro; afgelopen jaar was dat subsidiebedrag nog 3.350 euro. De totale subsidiepot is 67 miljoen euro groot en in 2022 was er halverwege het jaar al geen subsidie meer beschikbaar.

De meest geregistreerde modellen in 2022 waren:

1. Peugeot 208 (9.640 registraties met 3,1 procent marktaandeel)
2. Kia Picanto (7.391/2,4 procent)
3. Kia Niro (7.277/2,3 procent)
4. Volvo XC40 (6.821/2,2 procent)
5. Opel Corsa (6.669/2,1 procent)

De meest geregistreerde merken in 2022 waren:

1. Kia (30.036 registraties met 9,6 procent marktaandeel)
2. Volkswagen (25.993/8,3 procent)
3. Toyota (25.362/8,1 procent)
4. Peugeot (21.242/6,8 procent)
5. BMW (17.138/5,5 procent)

Download hier de volledig verkoopstatistieken.