Bovag logo
  1. HOME
  2. >
  3. Persberichten
  4. >
  5. MRB-gewichtscorrectie voor EV en fors hogere inkomsten MRB en BPM

MRB-gewichtscorrectie voor EV en fors hogere inkomsten MRB en BPM

In de update van de overheidsfinanciën, de zogenoemde Voorjaarsnota, meldt het kabinet vandaag dat er vanaf 2025 tot en met 2030 een gewichtscorrectie komt in de MRB voor elektrische auto’s (EV). Verder valt op dat de overheidsinkomsten uit MRB en BPM fors gaan stijgen en dat de aanschafsubsidie voor tweedehands EV’s alsnog stopt na dit jaar.

BOVAG is tevreden dat het kabinet gehoor geeft aan de oproep van onder meer BOVAG om een gewichtscorrectie aan te brengen in de MRB voor EV’s en daar snel duidelijkheid over te geven. EV’s moeten na 2025 ook MRB gaan betalen. Maar aangezien die MRB gebaseerd is op gewicht zouden de EV’s door het meergewicht van het batterijpakket fors meer gaan betalen dan vergelijkbare brandstofauto’s. Tot en met 2030 is nu in een MRB-gewichtscorrectie voorzien: -40% in 2026, 2027 en 2028, -35% in 2029, en -30% in 2030. Daarna vervalt de gewichtscorrectie – tenzij een volgend kabinet anders besluit natuurlijk.

Duidelijkheid

Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG: “Goed dat er in de showroom nu tot 2031 duidelijkheid is als het gaat om de MRB voor EV’s. Kopers en verkopers weten waar ze aan toe zijn. Jammer is dan weer dan een deel van ‘dekking’ voor deze ingreep komt van het afschaffen van de aanschafsubsidie voor gebruikte EV’s. Die doet nu juist aantoonbaar waarvoor hij bedoeld is: ook particulieren met een wat minder ruime beurs toegang geven tot een compacte zero-emissie auto.”

Overheidsinkomsten

Verder valt in de Voorjaarsnota op dat de overheidsinkomsten uit MRB en BPM zeer fors gaan stijgen de komende jaren.

  • De BPM-opbrengst gaat omhoog van 1,5 miljard in 2024 naar 2,5 miljard in 2029, onder meer door introductie van de BPM op bestelauto’s en doordat PHEV’s meer BPM gaan betalen vanwege een nieuwe, meer realistische verbruikstest.
  • De MRB-inkomsten stijgen fors (van 4,7 naar 5,8 miljard in 2029) doordat ook EV’s wegenbelasting gaan betalen en auto’s gemiddeld steeds zwaarder worden.
  • Ook de accijnsinkomsten nemen volgend jaar fors toe door het aflopen van de tijdelijke accijnskorting; van 12,6 dit jaar naar 13,9 miljard in 2025.
Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.