5. Stolk Autoservice uit Dieverbrug is BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023

Stolk Autoservice uit Dieverbrug, Drenthe, is tijdens het BOVAG-congres ‘Supercharge’ in Utrecht uitgeroepen tot Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023. Eigenaar Emiel Stolk ontving, omringd door zijn medewerkers, de gewilde trofee uit handen van afdelingsvoorzitter Gerard ten Buuren.

Stolk Autoservice, aangesloten bij de AutoCrew-formule, is de vijftiende winnaar van de prestigieuze titel. Het bedrijf volgt Dorpsgarage Elshof op, die in 2022 won. De jury roemt de ondernemer om zijn oog voor kansen en groei. Jury-voorzitter Remco de Vette: “Emiel Stolk bewijst dat je met niets kunt beginnen en een prachtige onderneming kan opbouwen. Onderscheidend voor Stolk Autoservice is dat ze kansen zien waar veel anderen bedreigingen zien. Onder het motto ‘waar zit nog wél het werk?’ omarmt Stolk Autoservice bijvoorbeeld de opkomst van de EV. Zo wordt er veel gesleuteld én geld verdiend aan Tesla’s. Waar Tesla zelf slechts beperkt onderhoud uitvoert, kiest Stolk ervoor om auto’s grondig te inspecteren en uitgebreid onderhoud te doen aan bijvoorbeeld remmen, onderstel etc. Ook reviseert Stolk Tesla accupakketten.”

Transparantie en heractiveren

Ook het grote belang dat Stolk hecht aan transparantie voor klanten, wordt door de jury geroemd. Evenals de commerciële slagkracht. Die gaan bij Stolk hand in hand, aldus de jury. Speciale vermelding verdient verder de moeite die het bedrijf steekt in het heractiveren van klanten die al enige tijd niet meer geweest zij. Daardoor groeit het klantenbestand met 6 procent per jaar!

Vakjury

Stolk Autoservice versloeg in de eindstrijd twee andere finalisten: Autobedrijf Bouman uit Meeuwen (Vetos) Noord-Brabant, en Auto Kuipers uit Zoetermeer Zuid-Holland. Beide ook bedrijven waar de jury van onder de indruk was.

De vakjury bestaat uit voorzitter Remco de Vette (Vibber), Bertus de Vries (Bovemij), Betsie Brink (OOMT), Paul de Vries (DCDW) en Paul Dietz van ARN. De verkiezing van Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar is door BOVAG opgezet om aspecten als goed werkgeverschap, klantgerichtheid, innovatie en duurzaamheid in de branche voor het voetlicht te brengen en de top van de onafhankelijke autobedrijven boven water tillen en in het zonnetje zetten.