5. Subsidieloket nieuwe elektrische auto gaat dicht

Subsidieloket nieuwe elektrische auto gaat dicht

RAI Vereniging en BOVAG zijn verbijsterd over het Kabinetsbesluit om het loket voor de aanvraag van een particuliere aankoopsubsidie voor een nieuwe elektrische auto op korte termijn te sluiten. Alle nieuwe aanvragen worden vanaf dan tot 1 januari 2021 geweigerd. Alweer is de automobilist de dupe. Het Kabinet heeft zijn mond vol over het belang van verduurzaming, maar ondertussen toont het zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te wijzigen. BOVAG en RAI Vereniging roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten.

De subsidiepot voor de aankoop of privélease van een nieuwe elektrische auto is voor 2020 al een tijd leeg. Alle nieuwe aanvragen werden voor betaling doorgeschoven naar januari 2021. Aan die doorschuifregeling komt een eind nu het Kabinet het loket ‘zo spoedig mogelijk’ sluit. Het loket gaat dan vanaf 1 januari weer open. Alle subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021, worden wel behandeld. BOVAG-voorzitter Han ten Broeke heeft geen begrip voor het besluit. “We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar. Terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen en voor het vertrouwen in de overheid in het algemeen.”

Ernstige marktverstoring

Zonder een doorschuifregeling zal de subsidieregeling naar verwachting elk jaar korter dan een week openstaan. Het hele jaar worden vervolgens voorcontracten voor nieuwe elektrische auto’s opgesteld die dan op 1 januari in één keer ingediend worden. Omdat er geen zicht meer is of het aantal aanvragen past binnen het budget voor het nieuwe jaar en aanvragen niet meer op volgorde van binnenkomst op een stapel komen, verkeren consumenten gedurende het hele jaar in onzekerheid of de subsidieaanvraag wel of niet wordt goedgekeurd. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “Deze subsidiebingo leidt tot ernstige marktverstoring en demotiveert bovendien om een elektrische auto aan te schaffen doordat gemaakte afspraken wederom niet na worden komen. Bovendien komen hierdoor mogelijk minder elektrische auto’s voor de Nederlandse markt beschikbaar, juist in een tijd dat het aanbod aan betaalbaardere modellen toeneemt. Alweer zijn automobilisten en ondernemers de dupe van een onvoorspelbaar autobeleid. Dit staat haaks op de ambities om het groenste kabinet ooit te worden.” Van Eijck en Ten Broeke roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen door de financiële speelruimte binnen de subsidie beter te benutten.

Flexibel omgaan met budgetten

BOVAG en RAI Vereniging hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat de subsidiepot voor 2020 snel leeg zou zijn. Om dit probleem voor dit jaar op te vangen, dringen de organisaties al langer aan om beschikbare budgetten slimmer in te zetten. Dat kan door de financiële ruimte in de regeling beter te benutten, door bijvoorbeeld de kunstmatige schotten binnen de regeling weg te halen. Sterker nog, als dat niet gebeurt dreigt ‘onderuitputting’. Hierbij stromen subsidiegelden die dit jaar niet worden gebruikt, zoals voor de tweedehands markt en nieuwe bestelbussen, terug naar de algemene middelen. Dan ben je ze definitief kwijt en is er in totaal nog minder geld beschikbaar voor het stimuleren van elektrisch vervoer. Ook kun je voor 2020 meer auto’s in aanmerking laten komen voor de subsidieregeling door de beschikbare 4.000 euro voor een nieuwe privéleaseauto over de gehele looptijd van het contract te spreiden, in plaats van alles in een keer op 2020 te boeken. “De mogelijkheden zijn er, nu nog de wil om ze toe te passen.”

EV registraties zetten door

Mede dankzij de subsidieregeling is het aantal registraties van elektrische auto’s in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 18 procent gestegen. Zo blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Lees hier meer over de registraties van elektrische auto’s.