Een torsiestabilisator (stabilisator, stabilisatorstang) is een meestal U-vormige torsiestaafveer.
Deze vormt een stijve verbinding tussen beide voorwielen of achterwielen. Door de optredende centrifugaalkracht rolt de carrosserie van een auto in een bocht om zijn lengteas. Daardoor wordt het zwaartepunt van de auto naar buiten - dus naar de verkeerde kant - verlegd. Door deze constructie worden de onafhankelijk van elkaar 'werkende' wielen in zekere zin toch van elkaar afhankelijk. Ze gaan immers elkaars verticale bewegingen in een bocht tegenwerken:
- Het buitenwiel wordt in zijn inveerbeweging belemmerd.
- Het binnenwiel wordt bij zijn uitveerbeweging belemmerd.
Het overhellen van de carrosserie in de bocht wordt daardoor beperkt. Dus hoe dikker de torsiestabilisator, des te minder body roll.
Een stabilisatorstang wordt meestal aan de auto bevestigd door middel van beugels met rubbers erin die op hun beurt de stang weer vasthouden. Aan de einden bij de wieldraagarmen zit vaak een bevestging in kogelgewrichten. Alle ophang- en bevestigingspunten meten spelingvrij zijn voor de APK-keuring. De goede reden daarvoor is dat het weggedrag afhankelijk van het defect aan de stabilisatorstang ingrijpend kan verslechteren.