Turbo compounding

Turbo compounding betekent: gesynchroniseerde oplading van een motor.

Dit systeem bestaat uit een compressor die direct door de krukas wordt aangedreven en een uitlaatgasturbo die door de uitlaatgassen wordt aangedreven. Een compressor is afhankelijk van het motortoerental, een uitlaatgasturbo van de motorbelasting. De beperkte toepasbaarheid van de compressor en de uitlaatgastgurbo wordt grotendeels opgeheven door deze te combineren. Verscheidene grote bedrijven als Caterpillar (graafmachines en bulldozers) zijn al jaren bezig om dit te ontwikkelen. Sinds enige jaren is turbo compounding in het kader van engine downsizing ook bij auto's actueel geworden. Sommige merken werken ook met twee turbo’s, een kleine die op lage toeren al druk levert en een grote die op hoge toeren voor de drukvulling zorgt.

Een auto met compressor en/of turbo is te allen tijde kwetsbaarder dan een auto met een natuurlijk aangezogen motor omdat er meer onderdelen van het druksmeersysteem afhankelijk zijn en omdat het vermogen van die motoren flink opgerekt wordt. Het gebruik van turbo’s vereist bovendien ook nog enige kennis van zaken van de chauffeur. Een auto met turbo dient na het draaien van hoge toerentallen even stationair te draaien voor het afzetten van de motor en die motor met turbo is ook aanzienlijk gevoeliger voor slijtage na de koude start.