Gepubliceerd op 7-3-2014

In februari aan de grens 39 procent minder diesel verkocht

De diesel- en LPG-omzet langs de grens is als gevolg van de accijnsverhogingen in februari 2014 nog verder teruggelopen. Nederlandse tankstations langs de grens met België en Duitsland verkochten in februari 39 procent minder diesel en 42 procent minder LPG dan in februari 2013. In januari bedroeg de daling bij diesel al 24 procent en bij LPG 27 procent. Brancheorganisaties BOVAG en NOVE onderzochten de cijfers van 469 tankstations in het hele land, waarvan 70 op maximaal 5 km van de grens.

In heel Nederland werd in februari 84 miljoen liter minder benzine, diesel en LPG getankt dan in februari 2013. Dat betekent voor februari zo’n 42,8 miljoen euro minder aan accijnsinkomsten voor de schatkist dan in dezelfde maand vorig jaar.

Procentueel verschil in verkochte liters in februari 2014 ten opzichte van februari 2013. Van de 469 onderzochte tankstations zijn er 70 gevestigd op maximaal circa 5 kilometer van de Belgische of Duitse grens; 198 onderzochte pompen zitten binnen 20 kilometer van de grens (inclusief de eerder genoemde 70). (*: gewogen naar verhouding van totale populatie tankstations in grensregio versus overig Nederland)

Schatkist is lek
Koos Burgman, algemeen directeur van BOVAG: “De daling van het aantal liters is bij onze tweede maandmeting nog groter dan in januari. Het gaat dus echt om een trend. Een trend die politici zeer serieus moeten nemen. De politiek kán eenvoudigweg niet anders dan de accijnsverhogingen terugdraaien. Want de grensondernemers gaan er aan, de grensregio gaat er aan en de schatkist is lek. Die wordt leger in plaats van voller. Terwijl België en Duitsland in hun vuistje lachen.”
“Onze cijfers weerspreken de aanname van veel politici dat het grenseffect zal wegebben. Met name vertegenwoordigers van de coalitiepartijen bagatelliseren de effecten en voorspellen dat het grensoverschrijdend tanken sterk zal verminderen. Het tegendeel blijkt waar. De afzetdaling van de grensstations wordt alleen maar erger. Er moet nu ingegrepen worden. Elke dag die Den Haag afwacht, kost banen, kost omzet en kost de schatkist geld. De begrote meeropbrengsten van de accijnsverhoging worden bij lange niet gehaald zo. Sterker nog, we hebben te maken met een dáling van de rijksinkomsten door deze domme maatregelen.”

Tabak -22 procent
469 tankstations uit het hele land leverden hun cijfers in over de maand februari, waarmee BOVAG en NOVE een representatief beeld kunnen schetsen van de gevolgen van de accijnsverhogingen. In totaal telt ons land circa 4.200 pompen. Op maximaal vijf kilometer van de grens (70 tankstations in het onderzoek) bedroeg de terugloop voor het aantal verkochte liters diesel, LPG en benzine vorige maand respectievelijk 38,6, 42,2 en 18,5 procent. Voor heel Nederland (inclusief grensstreek) bedroeg de daling voor diesel 9,9 procent, voor LPG 22,2 procent en voor benzine 4,5 procent. In absolute aantallen betekent dat landelijk 84 miljoen liter minder verkochte brandstof dan in februari 2013. Voor diesel geldt dat vooral transporteurs nu in groten getale in België en Duitsland de tanks van hun vrachtwagens vullen. Op de verkoop van tabak hebben tankstations aan de grens in februari 22,0 procent omzet ingeleverd en in heel Nederland noteerden de pomphouders een min van 14,5 procent bij de tabaksverkoop.

BTW over accijns
Benzine werd op 1 januari 2014 circa 1,5 cent per liter duurder (automatische inflatiecorrectie) in Nederland, diesel ongeveer 5 cent en LPG ruim 9 cent. Ook op 1 januari vorig jaar werden de accijnzen -zoals elk jaar- automatisch gecorrigeerd voor inflatie, terwijl enkele maanden eerder het BTW-tarief al naar 21 procent was gestegen. Ook over de accijns-component in de pompprijs wordt BTW geheven. Het prijsverschil met Duitse en Belgische pompen voor benzine is verder opgelopen, terwijl diesel en LPG in Nederland nu ook duurder zijn dan in de buurlanden.

Deze pagina delen