Gepubliceerd op 25-9-2014

Nederlandse dieselverkoop naar nieuw dieptepunt door hoge accijns

De verkoop van diesel is afgelopen juli als gevolg van de hoge accijnzen ruim 10 procent gedaald tot 531 miljoen liter; de grootste afname tot nu toe dit jaar, zo blijkt uit de meest recente CBS-cijfers. Vorig jaar juli werd nog 592 miljoen liter diesel afgezet. In juni was de verkoop al met 9,4 procent afgenomen, na dalingen van bijna 8 procent in mei en april.

BOVAG roept politiek Den Haag andermaal op tot inkeer te komen en de accijnsverhogingen op autobrandstoffen van 1 januari jongstleden terug te draaien. Ook wenst BOVAG dat het kabinet afziet van de voorgenomen inflatiecorrectie van 0,9 procent per 1 januari 2015. De afname in dieselverkoop is vrijwel volledig toe te schrijven aan de accijnsverhogingen sinds 1 januari. Daardoor gooien niet alleen automobilisten maar vooral ook transporteurs hun tank steeds vaker over de grens vol. Ondernemers in de grensstreek zitten in de problemen en de schatkist schiet erbij in.

Export plust, toch minder diesel
‘Sinds het begin van 2014 daalt de dieselafzet harder dan de jaren ervoor, terwijl er door het CBS juist een plus in de export van goederen wordt gerapporteerd, plus 2,2 procent in eerste kwartaal en plus 3,1 procent in tweede kwartaal’, zegt BOVAG-woordvoerder Paul de Waal.’ Dat betekent dus méér vrachtwagens op de Nederlandse wegen, met en zonder Nederlands kenteken, die echter niet meer binnen onze grenzen tanken. De recente invoering van de Euro6-norm voor schonere en zuinigere motoren voor trucks heeft een minimale invloed op het brandstofverbruik van het totale vrachtverkeer op de Nederlandse wegen.’ Uit cijfers van -wederom- het CBS blijkt dat het aantal kilometers afgelegd door bestuurders van personenauto’s is toegenomen van 96,8 miljard kilometer in 2012 naar 99,2 miljard kilometer in 2013. Daarnaast neemt het aantal personenauto’s in Nederland nog immer toe, tot 8.154.000 op 1 januari 2014. De Waal: ‘Het overgrote deel van het Nederlandse personenautopark rijdt op benzine, ongeveer 80 procent, waardoor uitspraken over zuinigere auto’s überhaupt geen verklaring kunnen zijn voor de grote afname in dieselverkoop. Die heeft namelijk voor het overgrote deel betrekking op vrachtverkeer.’

Houdini-act
Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft tot nu toe de accijnsverhoging niet willen terugdraaien. ‘Het wordt tijd voor een Houdini-act van de staatssecretaris’, stelt De Waal. ‘De Tweede Kamer heeft van ons input gekregen en we roepen de leden op om Wiebes de ruimte te geven zich uit het accijnsslagveld te worstelen. De opbrengsten vallen zwaar tegen, vele ondernemers zitten in de problemen, er is heel veel maatschappelijke discussie, maar de politieke wil om ook maar iets te veranderen of terug te draaien ontbreekt tot nu toe. Door de verhoudingen in de Kamer moet Wiebes zich nu telkens met allerlei cijfer-gegoochel verantwoorden, maar alle signalen met betrekking tot de accijnsverhoging duiden op een fiasco, dat kan toch niemand meer ontkennen. Die ban moet op het Binnenhof nu ook worden doorbroken.’

Deze pagina delen