Gepubliceerd op 17-9-2014

Prinsjesdag: BPM, MRB, accijns en fiets van de zaak

De belangrijkste maatregelen op het gebied van autobelastingen volgen in Autobrief 2, maar desondanks bevat de Miljoenennota mobiliteitsnieuws. We zetten een aantal nieuwe plannen van het kabinet op een rijtje.

- BPM bij import van gebruikte auto's: het is vanaf 1 januari 2015 niet langer toegestaan om een taxatierapport te gebruiken voor waardebepaling van een 'normale' importauto. Dit mag alleen nog maar in geval van een schadeauto of een zeldzaam exemplaar. In alle andere gevallen moet de afschrijvingstabel of de koerslijst worden gebruikt om een reéle waarde en dus BPM-afdracht te bepalen.

- BPM en MRB voor pick-ups: een auto waarvan de dubbele cabine langer is dan het laadruim c.q. de laadbak, en waarvan de toegestane maximale massa (dus inclusief laadvermogen) hoger is dan 3.500kg, wordt voortaan aangemerkt als personenauto. Daarvoor is dan ook de betreffende BPM en MRB verschuldigd. In de praktijk gaat het om grote 'Amerikaanse' pick-ups. Deze regels gelden vanaf 1 januari 2016.

- Inflatiecorrectie: zowel de MRB als de brandstofaccijnzen worden per 1 januari 2015 geïndexeerd met 0,9 procent.

- Fiets van de zaak: vanaf 1 januari 2015 wordt de werkkostenregeling van kracht, waardoor de aparte bedrijfsfietsregeling vervalt. De zogenaamde vrije ruimte bedraagt dan 1,2 procent van de loonsom.

Indexatie accijnzen
BOVAG vindt dat de regering Nederlandse pomphouders verder in de put duwt door toch weer de jaarlijkse inflatiecorrectie op brandstofaccijnzen per 1 januari toe te passen. Het prijsverschil aan de pomp zal nog verder oplopen ten opzichte van de buurlanden en daarmee worden de problemen voor ondernemers almaar groter, voornamelijk in de grensstreek. Het achterwege laten van de indexatie was het minste dat dit kabinet had kunnen doen, maar blijkbaar is zij tot geen enkele handreiking bereid. Alsmaar meer particulieren en bedrijven zullen over de grens gaan tanken, waardoor uiteindelijk ook de Nederlandse schatkist de dupe is. Na de fikse accijnsverhogingen op diesel en lpg per 1 januari jl. liep de afzet daarvan in het eerste halfjaar van 2014 al met honderden miljoenen liters terug. In 2006 en 1998 waren de toenmalige kabinetten wèl bereid om af te zien van een inflatiecorrectie, maar deze regering lijkt op dit gebied ziende blind.

Afschaffen fiets van de zaak
BOVAG vindt het bijzonder teleurstellend dat het kabinet in het Belastingplan 2015 niet in een aparte status voor de bedrijfsfiets ten opzichte van de nieuwe werkkostenregeling voorziet. De fiets van de zaak draagt juist bij het stimuleren van dagelijks gebruik van de tweewieler, waarmee een belangrijke bijdrage aan milieu, bereikbaarheid en gezondheid wordt geleverd. Onlangs heeft staatssecretaris Mansveld zelfs nog een Green Deal afgesloten met als afspraak dat binnen vijf jaar vijf procent meer woon-werkverkeer op de fiets gerealiseerd moet worden. BOVAG schat in dat dit nooit lukt zonder een bedrijfsfietsenregeling en fietsbedrijven moeten lijdzaam toezien hoe een aanzienlijk deel van hun omzet als sneeuw voor de zon verdwijnt. BOVAG roept de Kamer op om bij de behandeling van het Belastingplan te pleiten voor een status aparte voor de bedrijfsfiets, net zoals de telefoon en laptop van de zaak. Anders moet de fiets van de zaak straks in de werkkostenregeling gaan concurreren met het personeelsfeest en het kerstpakket. Met het oog op eventuele afschaffing doen werknemers er verstandig aan dit kalenderjaar nog aan te kloppen bij hun werkgever, om zodoende nog gebruik te kunnen maken van de huidige, voordelige bedrijfsfietsenregeling.

Deze pagina delen