Gepubliceerd op 22-12-2014

Ruim 60.000 nieuwe brom- en snorfietsen in 2014

De verkoop van nieuwe snorfietsen is dit jaar tot en met november met 2,2 procent gestegen ten opzichte van de eerste elf maanden van vorig jaar, tot een totaal van 44.949. Bijna een op de tien (4.263) daarvan is elektrisch aangedreven, zo blijkt uit de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie. Het aantal nieuwe bromfietsen steeg dit jaar met 12,3 procent tot 15.396.

In november werden 21 procent meer nieuwe bromfietsen (1.262) en ruim 13 procent meer nieuwe snorfietsen (2.387) verkocht dan in november vorig jaar. De cijfers tonen aan dat de moderne snorfiets nadrukkelijk voorziet in een mobiliteitsbehoefte, aangezien het ook voornamelijk 30-plussers zijn die deze voertuigen tegenwoordig aanschaffen. Deze doelgroep gebruikt de snorfiets bijna dagelijks en vaak in plaats van de auto, voor woon-werkverkeer en voor efficiƫnte verplaatsingen in stedelijke gebieden. De elektrische variant heeft een actieradius tot wel honderd kilometer en volstaat daarmee ruimschoots voor dagelijks gebruik. Ook de nieuwste generatie van technisch hoogstaande elektrische fietsen wordt onder de categorie snorfiets geregistreerd en is voorzien van een blauwe kentekenplaat.

Geen helmplicht in Amsterdam
Door een besluit van de Tweede Kamer vorige week is het Amsterdamse idee om snorfietsers te verplichten een helm te dragen en van het fietspad naar de rijbaan te verbannen, naar de prullenbak verwezen. BOVAG en RAI Vereniging vinden dat een verstandig besluit van de landelijke politiek, aangezien er op de rijbaan levensgevaarlijke situaties zouden gaan ontstaan. De snorfiets met een maximumsnelheid van 25 km/u zou zich tussen het (vracht)verkeer met een dubbele maximumsnelheid moeten gaan begeven. Een helm helpt daarbij niet om ongelukken te voorkomen. Het kan ook niet zo zijn dat elke gemeente eigen regels gaat hanteren, terwijl er voldoende instrumenten voor handen zijn om eventuele problemen te beteugelen. De gemeente Amsterdam doet er verstandig aan om in de infrastructuur meer ruimte te bieden aan tweewielers, zodat de drukte op de fietspaden (ook door toenemend gebruik van de fiets) in goede banen kan worden geleid. Daarnaast zal er meer handhaving plaats moeten vinden om de verkeersveiligheid te garanderen en om de pakkans te vergroten voor asociaal gedrag en te hard rijden.

Best verkocht
De drie bestverkochte snorfietsmerken tot en met 30 november 2014 waren Piaggio-Vespa met 10.995 exemplaren, SYM met 5.667 stuks en AGM (3.663). De meest geregistreerde bromfietsmerken in de eerste elf maanden waren Kymco (3.036 stuks), gevolgd door Piaggio-Vespa met 2.732 en SYM met 2.236 exemplaren.

Deze pagina delen