Roetfilters vanaf vandaag ook in bestaande dieselauto’s

De montage van het eerste, gecertificeerde retrofit roetfilter door staatssecretaris Pieter van Geel is een belangrijke stap op weg naar verbetering van de luchtkwaliteit in Nederland. Op initiatief van Stichting Natuur en Milieu investeren 40 bedrijven vanaf vandaag in roetfilters in 140.000 auto’s. Achteraf gemonteerde roetfilters vangen ongeveer de helft van alle roetdeeltjes af, die een dieselauto uitstoot. De bedrijven en Natuur en Milieu vragen de staatssecretaris om snel aanvullende maatregelen te nemen om het gebruik van de roetfilter verder te stimuleren.

Nederland kent sinds 1 juli een subsidieregeling om roetfilters achteraf in te bouwen in personen- en bestelauto’s. De regeling die wordt uitgevoerd door SenterNovem vergoedt gemiddeld 80 procent van de kosten van dit zogeheten retrofitten. Veel nieuwe dieselauto’s worden al standaard met een roetfilter geleverd. Deze subsidieregeling sluit daar goed op aan. Op initiatief van Natuur en Milieu besloten 40 bedrijven met gezamenlijk 140.000 dieselauto’s ruim een jaar geleden om  - als de regeling er kwam – de overige kosten zelf te financieren.

Leaseplan is de grootste van de deelnemende bedrijven. Het bedrijf is voornemens zoveel mogelijk van de ruim 80.000 rijdende dieselauto’s zonder roetfilter te retrofitten. ‘De subsidieregeling van de staatssecretaris is een belangrijke prikkel, maar aanvullend beleid zoals een gedifferentieerde motorrijtuigenbelasting voor auto’s met een roetfilter is zeer wenselijk om onze ambitie te kunnen verwezenlijken’, stelde Berno Kleinherenbrink, directeur van Leaseplan.  

Ook Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu pleitte voor aanvullende maatregelen om de roetfilter aantrekkelijk te maken voor iedereen. ‘Wij vinden dat gemeenten automobilisten met een roetfilter lagere parkeertarieven moet rekenen, en omgekeerd auto’s zonder roetfilter een hoger parkeertarief.’

Om het probleem van fijn stof verder aan te pakken pleiten BOVAG en RAI Vereniging voor het aanscherpen van de milieueisen in de periodieke autokeuring, de APK. Door het aanscherpen kan worden voorkomen dat auto’s in de loop van de tijd meer gaan uitstoten dan nodig is. BOVAG en RAI

Vereniging pleiten ook voor het slopen van oude dieselauto’s. De oudste categorie dieselauto’s is verantwoordelijk voor een substantieel aandeel van de uitstoot van fijn stof. Met behulp van een stimuleringspremie kunnen bezitters van een oude diesel worden uitgenodigd hun auto eerder te laten slopen.

Pieter van Geel staatssecretaris van milieu roemde het initiatief van Natuur en Milieu en de bij de roetfilter aangesloten organisaties en noemde het gebruik van roetfilters één van de belangrijkste maatregelen om de schadelijke uitstoot van het verkeer terug te dringen. De staatssecretaris kondigde dat aanvullend beleid in voorbereiding is.

Romax heeft als fabrikant geïnvesteerd om roetfilters voor verschillende auto’s technisch mogelijk te maken. Inmiddels heeft ROMAX voor 128 autotypen beschikbaar.

Deze pagina delen