Defecte verlichting in kwart gevallen reden voor APK-afkeur auto's en bestelauto's

Defecte of onjuiste verlichting staat met stip op één in de lijst van APK-afkeur- en reparatiepunten. Bij ruim een kwart van de personenauto’s en bestelwagens die worden afgekeurd (of goedgekeurd na reparatie) gebeurt dat vanwege problemen met de verlichting. Defecten aan het remsysteem vormen met 17 procent een goede tweede. Bandenproblemen staan met 15 procent op nummer drie in de APK-afkeurlijst. Dat blijkt uit cijfers die door VWE aan BOVAG ter beschikking zijn gesteld.

Juist in deze donkere dagen voor kerst is het zaak dat de verlichting van een auto tiptop in orde is. De dagen zijn kort en de duisternis valt vroeg in. Goed zichtbaar zijn is van groot belang voor de verkeersveiligheid. Zien is wat anders dan gezien worden! De afkeurcijfers van de APK 2 (personenauto’s en bestelwagens) wijzen uit dat veel autobezitters zelf niet of nauwelijks in de gaten houden of hun verlichting in orde is. Bij de APK blijken lampen defect, zijn koplampen verkeerd afgesteld of werkt de verplichte koplamphoogteverstelling niet. Automobilisten blijken te vaak van APK naar APK te rijden. En dat is niet afdoende om veilig op weg te gaan. Zeker bij de langere APK-intervallen van tegenwoordig. Het advies van BOVAG is dan ook: sla geen onderhoudsbeurt over én neem de moeite zelf af en toe een rondje om de auto te maken. Controleer met regelmaat de verlichting, de vloeistofniveaus, de bandenspanning en het bandenprofiel. En wie met een gerust hart de winter in wil, kan ook altijd tussendoor bij een BOVAG-autobedrijf een wintercheck laten uitvoeren. Daar wordt de controle van de verlichting uiteraard in meegenomen. Het BOVAG-autobedrijf is automobilisten ook graag van dienst met het vervangen van lampjes. Bij een groeiend aantal auto’s is dat een handeling die door een leek nauwelijks meer uit te voeren is.

De top 5 van APK-afkeur- en reparatiepunten ziet er als volgt uit:

1. Verlichting (27%)
2. Remsysteem (17%)
3. Banden (15%)
4. Ruitenwisser/sproeier (8%)
5. Uitlaatsysteem (6%)

Jaarlijks voeren autobedrijven zo’n zeven miljoen Algemene Periodieke Keuringen van het type APK 2 uit. De hierboven aangehaalde top 5 betreft punten waarop een auto is afgekeurd én de zogenoemde reparatiepunten: defecten die eerst moeten worden gerepareerd alvorens een auto kan worden goedgekeurd. Ruim 70 procent van de auto’s wordt gekeurd in combinatie met een onderhoudsbeurt. De meeste auto’s worden ter plekke gerepareerd en vervolgens goedgekeurd.

Bovenstaande VWE-cijfers zijn verzameld over een periode van ruim anderhalf jaar (februari 2010 – september 2011). VWE verwerkt ruim een kwart van alle APK-afmeldingen. Daarmee is dit een zeer representatieve steekproef.

Deze pagina delen