''Huurauto beleidsmatig gelijkschakelen aan deelauto''

Tijdens de jaarvergadering van BOVAG Verhuur- en Deelautobedrijven pleitte voorzitter Wim Slagter voor minder onderscheid tussen huurauto’s en deelauto’s. “Het is beter om in algemene zin te spreken over flexauto’s en voor die hele categorie dezelfde privileges en stimuleringsmaatregelen toe te passen”, aldus Slagter.

Autodelen is sterk in opkomst en naast nieuwe aanbieders betreden ook vele traditionele autoverhuurders deze markt. Vele gemeenten reserveren speciale plekken voor deelauto’s die visueel als zodanig herkenbaar zijn, of er worden plekken op kenteken gereserveerd. Elders worden gedifferentieerde parkeertarieven gehanteerd voor zowel deel- als huurauto’s en sommige gemeenten subsidiëren deelautoprojecten op andere manieren. Volgens Slagter is de alom bekende huurauto echter ook een deelauto en heeft deze recht op dezelfde voordelen: “Al sinds de jaren negentig komen autoverhuurders nadrukkelijk voor in allerlei overheidspublicaties over autodelen. De gemiddelde huurauto wordt alle werkdagen van de week ingezet en is aantoonbaar zuiniger en schoner dan de rest van het Nederlandse wagenpark. Dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat in het beleid van landelijke en lokale overheden de huurauto gelijk wordt geschakeld aan de deelauto. Laten we vanaf nu spreken over “flexauto’s” en samen kijken naar manieren om deze voertuigen ook digitaal of visueel herkenbaar te maken. Met een aantekening in de kentekendatabase bijvoorbeeld. Daar willen we graag over in gesprek met het ministerie van I&M. Als huurauto’s gelijk worden gesteld aan deelauto’s, zijn de overheidsdoelstellingen op het gebied van flexibele mobiliteit sowieso sneller behaald.”

Huurauto is 19 procent zuiniger
Uit een analyse van BOVAG blijkt dat de vloot van huurauto’s in Nederland gemiddeld 125 gram CO2 per kilometer uitstoot, terwijl het totale Nederlandse wagenpark 154 gram uitstoot; een verschil van 19 procent in brandstofverbruik. 83 procent van de personenauto’s in de huurvloot is dan ook jonger dan vier jaar en voorzien van de nieuwste duurzame technieken. 5 procent van de huurauto’s is hybride of volledig elektrisch aangedreven, tegenover 2 procent van de rest van de auto’s in Nederland. De gemiddelde bezettingsgraad van een huurauto bedraagt circa 75 procent, hetgeen betekent dat deze vrijwel alle werkdagen daadwerkelijk wordt gebruikt en dan vooral voor zakelijk verkeer. Een deelauto wordt in 30 procent van de gevallen ingezet voor dagjes uit en visite. Samen voorzien huurauto’s en deelauto’s dus in de totale behoefte aan flexibele mobiliteit van de zakelijke èn de particuliere markt.

Deze pagina delen