Importeurs versoepelen slechts mondjesmaat standards voor autodealers

Ondanks de tegenvallende verkopen van nieuwe auto’s en de moeilijke financiĆ«le positie van autodealers hebben importeurs in 2013 de zogenaamde ‘standards’ voor dealers niet versoepeld. In het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Autodealers geeft slechts 8 procent van de dealers aan dat hun importeur de sales standards heeft afgezwakt en 3 procent zegt dat de standards voor aftersales zijn versoepeld.

BOVAG Autodealers voerde RODI voor de 27e keer uit, met als doel verbeterpunten in de relatie tussen dealers en importeurs inzichtelijk en bespreekbaar te maken. Volgens voorzitter Eric Tak maken de resultaten over de standards duidelijk dat het verdienmodel van dealers extra aandacht behoeft: “Hoe belangrijk het ook is om te voldoen aan allerlei regels die vanuit de importeur of fabrikant worden opgelegd, de primaire aandacht dient uit te gaan naar het verkopen en onderhouden van auto’s en daarmee tevreden klanten hebben en behouden. En er is zeker geen direct verband tussen het voldoen aan alle standards en een hoge score op klanttevredenheid.”

Occasions
Tak is positief over de gestegen waardering van dealers voor de ondersteuning die sommige importeurs bieden bij de verkoop van occasions: “Daar hebben de teruglopende verkoopaantallen van nieuwe auto’s ongetwijfeld iets mee te maken. Maar tegelijkertijd blijkt hieruit dat steeds meer dealers en hun importeurs beseffen dat de verkoop van occasions belangrijk is voor het uiteindelijke bedrijfsresultaat. De winstmogelijkheden op langere termijn worden weliswaar iets beter gewaardeerd dan het jaar ervoor, maar de score blijft onvoldoende. We moeten af van het verdienmodel waarbij de omzet uit aftersales de kurk is waar de meeste merkdealers op drijven.”