Bedrijfstemperatuur

De motor, het remsysteem en de banden functioneren het best wanneer ze op bedrijfs¬temperatuur oftewel werktemperatuur zijn.
Te koud of te warm is dus niet goed. Dat scheelt slijtage en brandstof. Bovendien is een motor op temperatuur 'schoner' en dus beter voor het milieu. Het koelsysteem zorgt ervoor dat een motor na een koude start zo snel mogelijk op temperatuur komt en daarna stabiel blijft, ook als de motor relatief zwaar wordt belast.
Tijdens het rijden moet je altijd de koelvloeistoftemperatuur van de motor in de gaten houden via de temperatuurmeter op het dashboard. Normaal staat de naald van de meter in het midden. Gaat de naald tijdens het rijden in het rood staan, dan heeft de motor een koe¬lingspro¬bleem en zal hij langzaam maar zeker oververhit te raken. Laat dan zo snel mogelijk het gas los om zware motorschade te voorkomen. Zet de auto op een veilige plek langs de kant en bel de wegen¬wacht of laat de auto wegslepen.