Een te lage bandenspanning zorgt voor een grote vervorming en verhitting van de band. Daardoor wordt de kans op een klapband groter. Ook hebt u met te slappe banden een langere remweg, meer kans op slingeren en een hoger verbruik. In het instructieboekje van uw camper staat de ideale bandenspanning. Deze staat vaak ook op de wielkast van de camper. Vanzelfsprekend kunt u dit ook even laten checken bij uw BOVAG-camperbedrijf.
Campers staan lang stil. Juist door niet te rijden, verouderen banden sneller. In de zijkant ontstaan haarscheurtjes, de band kan poreus worden en onderhuids kan het rubber loslaten door vocht en druk. Het is lastig voor de leek om dit soort schade te zien, daarom kijken de keurmeesters hier altijd naar tijdens de BOVAG Onderhoudsbeurt.
Na zes jaar is het verstandig om sowieso de banden te vervangen. Check hiervoor de DOT-code op de zijkant van de band. U ziet een code met vier cijfers. De eerste twee geven het weeknummer aan van de productie, de tweede het jaartal.
De zogenaamde ‘loadindex’ van uw banden is erg belangrijk. Dit is het aantal kilo’s dat elke band afzonderlijk kan dragen. De loadindex staat op de band.
Een camper is -zeker beladen- zwaar. Dat vraagt om banden die wat aankunnen. Het advies is om banden te kiezen die gemakkelijk het maximaal toelaatbaar gewicht van uw camper kunnen dragen. U vindt het maximaal toelaatbaar gewicht in de handleiding van uw camper. Ook kunt u dit opzoeken op www.rdw.nl, door het kenteken van uw camper in te voeren. Belaad de camper nooit zwaarder dan toegestaan. En zet hem niet vol met spullen in de stalling.