Een e-bike kopen

De beste e-bike is de e-bike die perfect bij uw persoonlijke situatie en uw gebruik past. Ga daarom niet over één nacht ijs bij het kopen van een nieuwe of tweedehands elektrische fiets. Er zijn veel soorten en modellen e-bikes, de techniek is uitgebreid en ontwikkelt zich in een snel tempo. Wat bij de één past, is voor de ander misschien een minder goede keuze. Ga dus voor een uitgebreid advies naar de BOVAG-fietsexpert. Ze hebben verstand van zaken, u vindt er de betere elektrische fietsen en u kunt er een uitgebreide proefrit op verschillende soorten e-bikes maken. Bovendien kunt u rekenen op BOVAG Garantie. We hebben alvast het een en ander voor u op een rij gezet, zodat u goed voorbereid bij de BOVAG-fietsenhandelaar binnenstapt.

Een e-bike kopen, waar moet u op letten?

Wat voor ritjes gaat u met de e-bike maken? Hoeveel ondersteuning wilt u bij het trappen? Welke accu en motor passen daar het beste bij? Wat is uw budget? Bij het kopen van een nieuwe of gebruikte elektrische fiets zijn het vooral de accu, de motor, de actieradius en de programma’s waar u op moet letten. Het gewicht en de plek van fietsaccu en –motor hebben bijvoorbeeld invloed op hoe de e-bike rijdt. We hebben de belangrijkste weetjes voor u verzameld. En we hebben een handige keuzehulp en een checklist voor bij de proefrit gemaakt.

Terug

Fietsaccu

De fietsaccu levert stroom aan de fietsmotor. Net als bij mobiele telefoons zijn er verschillende accu’s met verschillen in levensduur, capaciteit en oplaadtijd. De basis is altijd één van deze twee materialen: nikkel-metaalhydride (Ni-MH) of lithium-ion (Li-ion). Li-ion is lichter en compacter dan een accu van nikkel-metaalhydride. Hoe een fiets rijdt, hangt mede af van het gewicht en de plek van de accu. Meestal zit de accu op of aan de bagagedrager, in het frame of in de kettingkast. Een accu kan vastzitten, maar ook uitneembaar zijn. Maak een paar proefritten bij een BOVAG-fietswinkel om het verschil te voelen.
 
Terug

Programma's

Hoe zwaar of licht wilt u trappen? U kunt bij een e-bike kiezen voor verschillende rijprogramma’s die bepalen hoeveel trapondersteuning u krijgt. De ene fietser kan en wil zelf flink meetrappen, de ander kiest voor maximale ondersteuning. U kunt de verschillende rijprogramma’s zelf eenvoudig instellen. Bij sommige fietsen kan de fietstechnicus de rijprogramma’s op maat voor u programmeren.
 
Een e-bike heeft ook versnellingen. In een lage versnelling maken uw benen meer omwentelingen dan in een hoge. Door regelmatig en op tijd te schakelen, vergroot u de actieradius van uw fiets. De twee belangrijkste soorten versnellingen zijn de onderhoudsvrije naafversnelling en de lichtlopende derailleurversnelling. De BOVAG-expert kan de verschillen uitleggen en met u bekijken wat het beste bij uw situatie past.
Terug

Fietsmotor

De fietsmotor zorgt dat u minder hard hoeft te trappen. Waar de motor zit, bepaalt mee hoe de fiets rijdt. Test de verschillen tijdens een proefrit.
 
Met een motor in het achterwiel hebt u altijd een duwtje in de rug. De motor drijft namelijk het achterwiel aan. De kettingkast is deels open, dus is het wel nodig om af en toe de ketting te smeren. Dit type fiets heeft een derailleur- en geen naafversnelling.
 
Een e-bike met een motor in het voorwiel heeft meestal een dichte kettingkast en een naafversnelling. Dat betekent: minder onderhoud.
 
Een motor in het midden bij de trapas zorgt voor een hele stabiele fiets. Omdat er niets op het voor- of achterwiel zit, trapt dit soort e-bikes ook licht zonder ondersteuning.
 
Terug

Actieradius

De actieradius is de afstand die u kunt fietsen, zonder uw accu opnieuw op te laden. Een fiets met een grote actieradius is handig als u hem vooral nodig heeft voor langere afstanden, bijvoorbeeld naar uw werk of voor fietsvakanties. Wilt u vooral trapondersteuning voor korte ritjes in de buurt? Dan is een grote actieradius niet zo belangrijk. Vraag uw BOVAG-fietsexpert om een advies op maat.
 

Checklist bij het kopen van een e-bike

Om te bepalen welke e-bike bij u past, zal de BOVAG-expert u om specifieke informatie vragen. Waar u de elektrische fiets precies voor gaat gebruiken en hoe u hem gaat stallen bijvoorbeeld. Voordat u naar de fietsenwinkel gaat, is het dus een goed idee om het een en ander op papier te zetten. Om u daarbij te helpen hebben we de checklist proefrit e-bike voor u samengesteld. Print hem uit, vul hem in en neem hem samen met de BOVAG-fietsexpert door. Zo vindt u de beste e-bike.

>> Download de checklist proefrit e-bike

Een tweedehands e-bike kopen

Een tweedehands e-bike is doorgaans goedkoper dan een nieuwe, maar het is vaak wel lastig om de technische staat van een gebruikte e-bike te beoordelen. Waar moet u aan denken?

  • 1.

    De beste plek om een tweedehands e-bike te kopen is de vakhandel. De rijwielhandelaar kan namelijk de staat van de meeste accu’s uitlezen op de computer.
     

  • 2.

    Bij een BOVAG-fietsexpert krijgt u BOVAG Garantie op de aankoop van een tweedehands e-bike. Dat voelt een stuk zekerder

  • 3.

    Maak altijd een lange proefrit met een gebruikte e-bike. Check of de accu helemaal opgeladen is als u wegrijdt. Zo weet u of de actieradius voldoende is.

     

  • 4.

    Kijk altijd even naar de kilometerstand. Veel gebruikt, betekent meer op- en ontladen van de accu en dus meer slijtage.
     

Veelgestelde vragen over de e-bike

Bekijk alle veelgestelde vragen

Als u de accu van uw e-bike af kunt halen, kunt u hem bij ieder stopcontact opladen. Neem dan wel uw oplader mee onderweg. Daarnaast zijn er in Nederland een groot aantal openbare oplaadpunten. Alle bezoekerscentra van Natuurmomenten hebben er bijvoorbeeld een. Op de websites oplaadpunten.nl of oplaadpalen.nl vindt u een handig overzicht.

Nee, een elektrische fiets heeft net zoveel onderhoud nodig als een gewone fiets. Wel gebruiken veel e-bikes software en is er af en toe een update nodig. Breng uw elektrische fiets daarom zeker één keer per jaar naar een BOVAG-fietsexpert voor onderhoud. Uiteraard is het afhankelijk van hoe intensief u uw e-bike gebruikt. Bij de e-bike is een jaarlijkse controlebeurt extra belangrijk, omdat er dan ook vaak een software update wordt uitgevoerd. Optimale software is optimaal genieten.

Om de accu van een elektrische fiets helemaal op te laden, is er zo’n 0,2 kilowattuur aan energie nodig. Dat is ongeveer € 0,05 voor een volle accu.

Een e-bike mag maximaal 25 km/u rijden. Gaat de fiets harder, dan stopt de ondersteuning vanzelf. U kunt natuurlijk wel op eigen kracht verder trappen. Een high-speed e-bike ondersteunt u tot 45 km/u.

De e-bike: keuzehulp bij oriëntatie en tips voor de proefrit