Gepubliceerd op 4-11-2014

Alternatief plan autobelasting 2016 overgenomen

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft het alternatieve autobelastingplan 2016 van de brede maatschappelijke coalitie, dat op initiatief van BOVAG is opgesteld, integraal overgenomen. Daarmee wordt in 2016 minder martkverstoring veroorzaakt in de autobranche, geldt er in de praktijk één uniform bijtellingstarief voor de meest gangbare leaseauto's en behoudt elektrisch rijden een fiscale stimulans.

BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt: "Mooi dat dit alternatieve plan voor 2016 op zo’n korte termijn met alle betrokkenen gerealiseerd kon worden. Met dit breed gedragen alternatief wordt de huidige marktverstoring opgeruimd." Eckhardt wijst er op dat dit plan slechts voor 2016 geldt. "We richten nu het vizier op Autobrief 2, die de autobelastingen voor 2017 en de jaren erna vastlegt. Dat wordt de volgende grote uitdaging. We moeten echt naar een grondige stelselherziening, waarbij BOVAG inzet op afbouw van de BPM en in beginsel één uniform bijtellingstarief van 20 procent maximaal. We hopen dat de politiek bij die herziening even goed naar de branche luistert als de afgelopen dagen."

Tarieven
In het alternatieve autobelastingplan 2016 van de “brede coalitie” (BOVAG, RAI Vereniging, VNA, ANWB, VNO-NCW, MKB Nederland, Natuur & Milieu, Milieudefensie) wordt een van de vijf bijtellingscategorieën opgeruimd, waardoor de marktverstoring rond de eerder voorgestelde grens van 79 à 80 gram CO2/km verdwijnt. Volledig elektrische auto’s blijven vrijgesteld van mrb, en behouden 4 procent fiscale bijtelling. Plug-in hybrides (1-50 gram CO2) vallen in het halftarief voor mrb en krijgen 15 procent fiscale bijtelling. Auto’s met 51 t/m 106 gram CO2/km vallen in de nieuwe categorie van 21 procent bijtelling. Overige auto’s vallen in de 25 procent-categorie, zoals nu ook het geval is.

Deze pagina delen