Gepubliceerd op 8-4-2014

Dieselverlies bij grenspompen zet door in maart

Nederlandse tankstations langs de grens met België en Duitsland verkochten in maart ruim 35 procent minder diesel en bijna 22 procent minder LPG dan in maart 2013. Volgens de gegevens van 501 tankstations, verzameld door brancheorganisaties BOVAG en NOVE, liep in heel Nederland vorige maand de afzet van brandstof nog verder terug dan in februari. Particulieren blijken in toenemende mate benzine in het buitenland te tanken en internationale transporteurs laten het Nederlandse tankstation en zelfs hun eigen bedrijfspomp steeds vaker links liggen.

Van de 501 onderzochte tankstations in maart zijn er 71 op maximaal 5 km van de grens gevestigd. In heel Nederland werd in maart 126 miljoen liter minder benzine, diesel en LPG getankt dan in maart 2013; dat verlies is nog eens de helft hoger dan in februari. Het verlies aan accijnsinkomsten voor de schatkist ten opzichte van maart vorig jaar bedroeg daardoor vorige maand 68,5 miljoen euro. Over het hele eerste kwartaal berekenden BOVAG en NOVE 296 miljoen liter minder brandstofafzet (-9,2 procent) dan in de eerste drie maanden van 2013, hetgeen zich vertaalt in een daling van 153 miljoen euro aan accijnsinkomsten (op basis van huidige tarieven), nog los van het btw-verlies. Voor heel 2014 had de accijnsverhoging op diesel en LPG juist 280 miljoen euro méér moeten opleveren.

Afzetcijfers maart 2014 t.o.v. maart 2013:

Procentueel verschil in verkochte liters in maart 2014 ten opzichte van maart 2013. Van de 501 onderzochte tankstations zijn er 71 gevestigd op maximaal circa 5 kilometer van de Belgische of Duitse grens; 218 onderzochte pompen zitten binnen 20 kilometer van de grens (inclusief de eerder genoemde 71). (*: gewogen naar verhouding van totale populatie tankstations in grensregio versus overig Nederland)

Koos Burgman, algemeen directeur van BOVAG: “Daar waar velen verkondigden dat het effect van de verhoogde accijnzen langs de grens wel weg zou ebben, blijkt het tegendeel waar. Veel meer particulieren in een groter gebied vanaf de grens hebben in maart in Duitsland of België getankt. En met een daling van 35 procent in de dieselafzet bij grenspompen en 13 procent landelijk is nu overduidelijk dat het zakelijke vervoer sinds 1 januari massaal de wijk heeft genomen naar het buitenland. In ons uitgebreide onderzoek zijn alleen de commerciële, openbare tankstations meegenomen, maar wij krijgen zelfs signalen over internationale transporteurs die normaal gesproken bij een eigen pomp op hun bedrijfsterrein tanken, maar nu de chauffeurs opdracht geven de grote tanks in België of Duitsland vol te gooien. Dan praat je over miljoenen liters voor een grote transporteur op jaarbasis.”

Landelijk beeld
In het verlengde van het brandstofverlies wordt tevens de shopomzet van vele tankstations meegesleurd. Burgman: “We noteren over de hele linie min, min, min. Niets of niemand is gebaat bij de ondoordachte maatregelen. De verhoogde accijns op diesel en LPG had over heel het jaar 280 miljoen euro meer op moeten brengen voor de staatskas dan in 2013, maar in het eerste kwartaal noteren we voor alle brandstoffen al dik 150 miljoen minder aan accijnsinkomsten. Niet alleen in de grensregio happen ondernemers naar adem, maar ook landelijk constateren we over maart een grote terugloop in de afzet van brandstoffen. Dat is slechts voor een klein deel terug te voeren op een zuiniger wagenpark. En mocht er al sprake zijn van een aantrekkende economie, dan draait die op Duitse diesel en Belgische benzine. Het enige juiste besluit van politiek Den Haag is om de accijnsverhoging nog liever vandaag dan morgen terug te draaien.”

Kernuitkomsten Onderzoek Brandstofmonitor maart 2014

Deze pagina delen