Gepubliceerd op 7-10-2014

MAK Auto&Techniek is Autobedrijf van het Jaar 2014-2015

MAK Auto & Techniek uit Groot-Ammers is verkozen tot Autobedrijf van het Jaar 2014-2015. De jury is met name te spreken over de aandacht voor klantbeleving bij MAK Auto & Techniek. Auto Blaschke uit Tilburg wist de twee plaats te bemachtigen. EAG Venlo eindigde als derde bij de prestigieuze verkiezing.

Na de eerste stemronde door de klanten van onafhankelijke autobedrijven kwamen tien bedrijven bovendrijven. Deze tien werden bezocht door W&D Consultants en door een of meerdere mystery shoppers. De consultants keken met name naar klantbeleving, ondernemerschap en toekomstvisie. De mystery shoppers beoordeelden de bedrijven vanuit het perspectief van de klant, zowel op gebied van sales als van aftersales. Op basis van de rapporten van W&D Consultants en de mystery shoppers selecteerde de jury een top 3. Vervolgens is de jury zelf bij deze drie topbedrijven langs geweest voor een diepte interview en persoonlijke kennismaking met de ondernemer en zijn team. Dit grondige selectieproces leidde tot een unaniem besluit van de vakjury: MAK Auto & Techniek is Autobedrijf van het Jaar 2014-2015!

MAK legt volgens de jury heel goed de focus op klantbeleving. Uit het juryrapport: “De warmte is bijna voelbaar. Gelet op de grote bedrijvigheid tijdens de jurybezoeken lijken klanten dat te herkennen en te waarderen. Ook hebben zij een inspirerend recept gevonden voor een groot actueel probleem in de branche: continuïteit in de bedrijfsvoering. Er zijn duidelijke keuzes gemaakt door, maar vooral in samenspraak met de directieleden en medewerkers.”

Over Auto Blaschke zegt de jury: “De tweede plaats is voor het bedrijf dat klantrelatie hoog in het vaandel heeft staan. Klanten lijken zich er snel thuis te voelen. Erg sterk in aftersales met een multibrand marktbenadering waarbij de primaire focus ligt op de ‘gewone’ auto. Sterk intuïtief gestuurd op basis van jarenlange ervaring.”

En over EAG: “Op de derde plaats eindigt het bedrijf dat zich heeft verdiept in positionering in de markt. Procesmatig is de bedrijfsvoering goed doordacht en de ondernemer heeft hard gewerkt om te komen waar hij nu staat. De premium uitstraling past uitstekend bij merkspecialisatie. Het business model zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere bedrijven die over willen gaan tot merkspecialisatie.”

De ontknoping van de verkiezing was tijdens het jaarcongres van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven op dinsdag 7 oktober in het Arnhemse Papendal. De vakjury bestaat uit Ferry Smith van ANWB (juryvoorzitter), Oskar Bronsgeest van W&D Consultants, Nathan Bakker van Bovemij en René Stolp van RDC inMotiv.

Deze pagina delen