Gepubliceerd op 17-3-2014

Nieuw grensbord waarschuwt voor hoge accijns

Tijdens bijeenkomsten in Roermond, Gilze-Rijen en Aalten onthulde BOVAG een nieuw bord dat aan de grensovergangen waarschuwt voor de torenhoge accijnzen op brandstof in Nederland. Sinds de laatste accijnsverhoging lijden pomphouders in de grensregio grote verliezen en dreigen allerlei voorzieningen in dorpen langs de grens te verdwijnen.

De drie debatten in de grensplaatsen brachten lokale, regionale èn landelijke politici bij elkaar om in gesprek te gaan met lokale ondernemers en de problemen als gevolg van de accijnsverhogingen uit eerste hand te vernemen. In Aalten gaf Kamerlid Ed Groot van de PvdA tekst en uitleg, waarbij zijn collega Pieter Omtzigt van het CDA hem uitnodigde om binnenkort met de gehele vaste Kamercommissie Financiën op werkbezoek in de grensstreek te gaan. In januari en februari noteerden tankstations op vijf kilometer van de grens gemiddeld respectievelijk 25 en 39 procent minder dieselafzet dan in dezelfde maanden vorig jaar. Voor LPG geldt hetzelfde beeld en ook de afzet van benzine liep flink terug. Landelijk werd er ook 10 procent minder diesel verkocht, hetgeen erop duidt dat het professionele wegvervoer de weg naar de buitenlandse pomp heeft gevonden, simpelweg omdat de gemiddelde prijs van diesel nu voor het eerst hoger is in Nederland dan in de buurlanden.

*Kamerleden Ed Groot (PvdA, links) en Pieter Omtzigt (CDA, rechts) namen een accijnsbord mee naar Den Haag.

Het ludieke grensbord toont de accijnzen in centen per liter, exclusief 21 procent BTW: op een liter benzine wordt 77 cent accijns geheven in Nederland, op diesel 49 cent en op LPG 18 cent. Afgelopen 1 januari werden de accijnzen, zoals elk jaar automatisch, geïndexeerd voor inflatie en daarnaast werd diesel 3 cent per liter duurder en LPG 7 cent per liter. België en Duitsland voerden niet zulke verhogingen door en de accijnstarieven zijn daar dan ook een stuk vriendelijker. De Duitsers heffen 65 cent per liter benzine, 47 cent op diesel en 9 cent op LPG, terwijl het BTW-tarief bij de Oosterburen op 19 procent ligt. In België wordt 61 cent accijns voor een liter benzine gerekend en 43 cent op diesel. LPG is bij de Belgen volledig vrijgesteld van accijns. Logisch dus dat zowel particulieren als bedrijven steeds vaker in het buitenland tanken en de Nederlandse schatkist daardoor forse inkomsten misloopt. Dezelfde conclusies gelden voor de verkoop van alcoholische dranken en tabakswaren. Dat alles bij elkaar opgeteld zorgt voor een vliegwieleffect, waardoor steeds meer Nederlanders ook nog eens de wekelijkse boodschappen over de grens halen en de voorzieningen aan deze kant van de grens verschralen. BOVAG roept politiek Den Haag op niet te wachten tot een evaluatie medio mei; de cijfers spreken voor zich en de accijnsverhogingen moeten per direct worden teruggedraaid.

Download de PDF van het accijnsbord

Deze pagina delen