Gepubliceerd op 19-12-2014

Snorfiets blijft op het fietspad, zonder helmplicht

Amsterdam mag van de Tweede Kamer niet gaan experimenteren met verplaatsing van snorfietsers van het fietspad naar de rijbaan, inclusief een helmplicht. Donderdagavond stemden regeringspartijen PvdA en VVD in met een motie van de PVV en van CDA-kamerlid Sander de Rouwe. Daarmee werd minister Schultz werd opgeroepen geen wetsvoorstel in te dienen om het experiment toe te staan.

BOVAG is zeer verheugd dat niet wordt toegestaan om op lokaal niveau zo'n levensgevaarlijk experiment mogelijk te maken. Snorfietsen hebben immers een maximumsnelheid van 25km/u en zouden zich volgens het Amsterdamse plan tussen het (vracht)verkeer op de rijbaan moeten gaan begeven. Een helmplicht zou de veiligheid moeten garanderen. Maar een helm voorkomt uiteraard geen ongevallen. De snorfiets is een populair vervoermiddel dat vooral in de stad heel duidelijk in een behoefte voorziet. Hoewel fietspaden in stedelijke gebieden alsmaar drukker worden, valt dat niet sec aan de groei van het aantal snorfietsen toe te schrijven; er wordt sowieso meer en meer gefietst en gemeentebestuurders moeten beter anticiperen op die ontwikkelingen. De stedelijke infrastructuur moet op lange termijn het gebruik van alle soorten tweewielers beter kunnen faciliteren. Intussen dient er veel meer gehandhaafd te worden op de reeds geldende regels voor (gemotoriseerde) tweewielers op fietspaden.

Deze pagina delen