vooruitgang

‘Local heroes’ langs de weg

Bianca van Es (47) is directeur van Achilles Brandstoffen Maatschappij, een onderdeel van de Spuigroep. Na haar eerdere directeursfunctie bij Europcar een hele nieuwe tak van sport in een branche waar alles anders wordt. Hoe ziet de mater familias van 35 tankstations de toekomst?

“Of ik straks de baas ben van 35 stekkerdozen? Klinkt heel sexy, hahaha! Ik denk dat het de komende vijf jaar niet zo’n vaart loopt. De macht van de industrie van fossiele brandstoffen is nog erg groot, hun lobby sterk. En wat wordt de toekomst? Elektrische auto’s? Waterstof? Natuurlijk volgen wij de ontwikkelingen. Bij ons tankstation in Oostzaan komt een laadpaal. Op diverse locaties bieden wij al sinds geruime tijd CNG aan. Een directere bedreiging vind ik de tabakswetgeving. Gaat die de verkeerde kant op, dan verkopen we geen sigaretten meer. Dat heeft enorme consequenties voor de bemande tankstations. Ik beschouw het als mijn missie onze tankstations om te vormen tot mobiliteitscentra, gerund door managers met oog en oor voor hun omgeving. Zij faciliteren mensen en bedrijven in hun buurt, bij onze tankstations kun je voor van alles terecht, dus veel meer dan alleen brandstoffen en sigaretten.”

Vriend
“Mijn roots liggen in de dienstverlening. Eerst bij uitzendbureau Start. En daarna runde ik twee horecazaken. Toen leerde ik dat je klanten wint door vooral naar hen te luisteren, hun ‘vriend’ te worden. Je probeert te geven wat ze van je vragen. Dan komen ze terug. Ik beschik over een sterk empathisch vermogen, kan me inleven in andermans situatie. En ik ben in staat mensen te motiveren, hun competenties te benutten. Naast mijn werk ging ik studeren, HBO Personeel en Arbeid. Ik werd HR-manager bij Spuigroep BV en na negen jaar vroeg de eigenaar van Spuigroep BV of ik eindverantwoordelijk wilde worden voor alle vestigingen van Europcar. Ik dacht: ‘doe ik gewoon!’”

Haantjesgedrag
“De mannen van Europcar hadden in eerste instantie zo’n houding van: “Wijffie, wat ga jij ons nou over autoverhuur vertellen?” Maar ik had de tijd mee. Jarenlang hoefden de vestigingmanagers ’s ochtends alleen maar naar hun printer te lopen om te zien wat er moest worden geleverd. Maar nu stonden die printers stil; de economische crisis. Ik daagde hen uit hun kantoren uit te komen; koffie drinken en contact maken met mensen en bedrijven in hun omgeving. Vonden ze eng, moesten ze opeens sales gaan doen. Ze waren onderling behoorlijk competitief, dus ik introduceerde een game als beloningsysteem: “Wie per week de meeste nieuwe debiteuren aanmaakt wint een IPad, reischeque of diner. Zorg ervoor dat jij de beste bent en dat ik je vestiging niet hoef te sluiten!” Dat werkte uitstekend. Na vijf jaar Europcar bood Spuigroep BV mij de directiebaan bij ABM aan. Ze vinden mijn manier van denken creatief en, zo zeggen ze, een vrouw in het team zorgt voor minder haantjesgedrag waardoor er beter naar elkaar wordt geluisterd.”

Total service concept
“Ik wil nu zoveel mogelijk leren van de tankstationmanagers. Waar hebben zij behoefte aan, welke kansen zien zij in hun omgeving? Met die info ga ik een bedrijfsplan opstellen. En dat doe ik niet alleen. ABM participeert in de coöperatie Avia Nederland, een club van échte ondernemers: Vollenhoven, Weghorst, Schouten, Marees. Wij proberen continu ons marktaandeel te vergroten, kijken met elkaar naar nieuwe ‘total service concepten’, goede loyaltyprogramma’s. Daarnaast anticiperen wij op de toename van alternatieve brandstoffen. Onze tankstations vind je vooral buiten de snelwegen, in dorpen en stadswijken. Je ziet veel retail uit het straatbeeld verdwijnen. Daar zijn lacunes op te vullen. Onze tankstationmanagers worden de ‘local heroes’ langs de weg, vrienden bij wie je altijd terecht kunt als je om iets verlegen zit.”
 

Achilles Brandstoffen Maatschappij B.V.

Binckhorstlaan 297
2516 BC 'S-GRAVENHAGE

070-3811822

www.abmy.nl

Producten & diensten

Tanken BOVAG-lid

Voertuigen

Deze pagina delen