verbinding

Levelen met jonge klanten

Autoverkoper Yilgor Mavru (32) wilde graag zelfstandig ondernemer worden. Zijn carrière als rijschoolhouder begon met een bijbaantje; lessen in de avonduren en op zondag. Nu, amper zeven jaar later, voert Mavru het bevel over een vloot van 25 auto’s. Met 27 man in vaste dienst is Rijschool West-Friesland de grootste van de regio.  

“Mijn ouders komen uit Turkije. Mijn vader werkt in de logistiek, mijn moeder heeft een eigen kapsalon. Ik ben in Nederland geboren. Na de MAVO studeerde ik aan de IVA in Driebergen. Ik werd verkoper bij Ford in Amsterdam, later bij Mercedes in Alkmaar. Op een dag verkocht ik een auto aan een rijinstructeur. De vonk sprong over, dat wilde ik ook! Na de instructeuropleiding gaf ik les op mijn vrije avonden en de zondagen, als bijbaantje. Ik levelde goed met jonge klanten van 18, 19 jaar, bijna leeftijdgenoten van me. Je spreekt dezelfde taal, kunt je goed in elkaar inleven, altijd een topsfeertje in de auto. Ik stoomde ze in zo min mogelijk lessen klaar voor het examen. Dat sprak zich rond. In korte tijd stond mijn agenda bomvol. Afra, mijn nuchtere Westfriese echtgenote greep in: ‘Wanneer zie ik je nog? Tot hier en niet verder, je moet nu een keuze maken!’”
Geen privézaken
“Ik besloot rijschoolhouder te worden. Toen was ik 25. Binnen vier maanden moest ik al een extra instructeur aannemen. Na twee jaar waren we met vijf man. Nu tellen we 25 auto’s, 27 personeelsleden. Afra doet de financiën en staat altijd klaar voor het personeel. We hebben een dochtertje, Julidè, maar beschouwen de rijschool als ons tweede kind. Het grootbrengen gaat niet altijd zonder slag of stoot. Sociaal ondernemerschap staat bij mij hoog in het vaandal, maar soms moet je ook streng zijn en afscheid van mensen nemen. Bijvoorbeeld als ze zich keer op keer niet aan onze personeelsregels houden. Die zijn behoorlijk strak: niet onnodig telefoneren of de lessen onderbreken voor privézaken. Doe geen dingen waaraan de leerling zich ergert. De klant betaalt een uur les, dat uur moet je vol benutten. Eens in de zoveel tijd ga ik met elk personeelslid afzonderlijk een kwartiertje in gesprek. Geen functioneringsgesprek, maar gewoon: ‘Hoe gaat het nou met jou?’ Om te checken of ze goed in hun vel zitten. Want persoonlijke problemen beïnvloeden de kwaliteit van het werk. Komen die problemen boven water, dan help ik waar mogelijk; dat sterkt je employee, maar ook je onderneming. Datzelfde geldt voor mijn klanten. Zijn zij ontevreden, dan gaan we praten. Totdat de klacht de wereld uit is. Daarmee krijg je een dubbel tevreden klant terug.”
Pa en ma bepalen niet
“Wat ons groot heeft gemaakt en onderscheidt van andere rijscholen in West-Friesland? Wij sluiten nauw aan op de belevingswereld van onze jonge klanten. Social media is de nieuwe mond-tot-mondreclame: Facebook, Instagram, Twitter, filmpjes op Youtube. We taggen iedere geslaagde leerling bij een examenfoto. Eén fotootje levert soms 15.000 views op, fantastisch! Ziet een jongere via social media dat een vriend of vriendin bij ons is geslaagd, dan is ’t meteen: ‘Daar wil ik ook lessen!’ Papa of mama moet dat regelen. Die ouders zien andere aanbiedingen op internet: tien lessen met examen voor 200 euro via Groupon. Vaak zitten daar malafide of financieel zwakke broeders achter. Gelukkig maakt BOVAG de financiële positie van rijschoolhouders binnenkort wat transparanter. Maar goed, pa en ma bepalen het niet meer. Hun kind maakt de keuze: die succesvolle rijschool van hun geslaagde social media vriendje of vriendinnetje. Dat moet ’m worden!”
 

Rijschool West-Friesland

Neutronweg 3
1627 LG HOORN

0229-757774

www.rijschoolwestfriesland.nl

Producten & diensten

Rijles BOVAG-lid

Voertuigen

Deze pagina delen