Gepubliceerd op 10-1-2019

Meer import en minder export van oldtimers

Het aantal personenauto’s in Nederland ouder dan 30 jaar is afgelopen jaar toegenomen met 2,1 procent ten opzichte van 2017, tot 200.061 exemplaren op 31 december. Aan de vooravond van klassiekerbeurs Interclassics in Maastricht blijkt uit cijfers van BOVAG en RDC tevens dat het aantal geïmporteerde oldtimers 4,1 procent toenam en de export fors daalde, met 16,7 procent. De Kever en de Lelijke Eend zijn de populairste oldtimers van Nederland.

De import van oldtimers met een bouwjaar van voor 1988 nam de afgelopen jaren gestaag toe, van 4.137 stuks in 2014 naar 4.562 vorig jaar. Tegelijkertijd was er een spectaculaire daling in het aantal klassiekers dat ons land verliet; in 2014 waren dat er 18.864 en afgelopen jaar nog maar 7.838. Steeds meer oldtimers blijven dus in Nederland. Interclassics in MECC Maastricht opent donderdag 10 januari de deuren en vormt vier dagen lang het epicentrum voor oldtimerliefhebbers uit binnen- en buitenland. De beurs trekt elk jaar ruim 30.000 bezoekers en vrijwel elke auto op de beursvloer is te koop.


Rendabele belegging

De populariteit van oldtimers valt enerzijds te verklaren door de hoogconjunctuur, waardoor veel mensen eindelijk geld hebben om hun droom te realiseren. Anderzijds zorgt de langdurig lage rentestand ervoor dat veel kopers op zoek zijn naar een rendabele belegging. Afhankelijk van merk, model en de staat van het voertuig, zijn veel oldtimers de afgelopen jaren fors in waarde gestegen. Net als in de kunsthandel speelt de gestegen welvaart in de rest van de wereld daarin ook een rol, aangezien zich nu ook in toenemende mate geïnteresseerden uit bijvoorbeeld het Verre Oosten melden voor klassieke auto’s.


Kever en Eend populairst

De Volkswagen Kever in al zijn (motor)uitvoeringen is veruit de populairste oldtimer in Nederland, gevolgd door de Citroën 2CV, oftewel de Lelijke Eend. Een ander compact icoon is de Fiat 500 op plek 7 en de sportievere modellen MG B, Mercedes SL en Porsche 911 vinden we op de 9e, 10e en 11e plaats. Andere opvallende en legendarische modellen in de top-15 zijn de Citroën DS (“Snoek”), Triumph Spitfire en Ford Mustang. Ondanks de lang vervlogen tijden zijn MG en Triumph ook vertegenwoordigd in de top van merken met de meeste oldtimers in Nederland, terwijl DAF en Saab met elk ruim 2.000 exemplaren net buiten de top-15 vallen. Dat geldt ook voor de registraties onder de naam Nekaf (2.066 stuks), de Rotterdamse autofabriek die tussen 1948 en 1971 onder andere Jeeps en Simca’s produceerde. Mercedes voert de lijst aan van meest geïmporteerde oldtimers in 2018, waarbij Porsche op de 4e plek bivakkeert. Buiten de top-15 staan exclusieve merken, zoals Rolls-Royce (33 exemplaren geïmporteerd), Ferrari (32), Maserati (19), Bentley (16), Aston Martin (8) en Lamborghini (4). Maar er werden ook 38 DAF’s ingevoerd, 7 oude Lada’s, 2 Zastava’s en 1 Donkervoort.

De 15 meest voorkomende modellen ouder dan 30 jaar d.d. 31-12-2018:
1. Volkswagen Kever 8.117 stuks
2. Citroën 2CV   6.663
3. Volkswagen Golf 6.433
4. Mercedes 200-serie 5.357
5. Mercedes S-klasse 3.378
6. Opel Kadett  2.952
7. Fiat 500  2.870
8. BMW 3-serie  2.763
9. MG B   2.746
10. Mercedes SL  2.643
11. Porsche 911  2.253
12. Citroën DS  1.924
13. Mercedes 190-serie 1.575
14. Triumph Spitfire 1.475
15. Ford Mustang  1.426

De 15 meest voorkomende merken ouder dan 30 jaar d.d. 31-12-2018:
1. Volkswagen 29.782 stuks
2. Mercedes 23.030
3. Citroën  16.105
4. Volvo  10.788
5. Ford  10.221
6. Opel    7.969
7. MG    7.342
8. Fiat    7.025
9. BMW    6.599
10. Chevrolet   6.406
11. Porsche   5.652
12. Triumph   4.617
13. Peugeot   4.412
14. Alfa Romeo   4.351
15. Jaguar    3.616

De 15 meest geïmporteerde merken ouder dan 30 jaar in 2018:
1. Mercedes 537 stuks
2. Volkswagen  505
3. Ford  374
4. Porsche 287
5. Chevrolet 250
6. Citroën  206
7. Fiat  151
8. BMW  133
9. Volvo  130
10. Alfa Romeo 128
11. Jaguar  125
12. Land Rover   96
13. MG    94
14. Renault    91
15. Peugeot   78

Deze pagina delen