5. Populariteit elektrische bromfietsen zet door

Populariteit elektrische bromfietsen zet door

De populariteit van elektrische (ev) brom- en snorfietsen zet door. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en datacenter RDC over de eerste drie kwartalen van 2022. Ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2021 is de verkoop van nieuwe bromfietsen (inclusief speed pedelecs) dit jaar met 44 procent gestegen tot 28.998 exemplaren. Dat is het hoogste aantal voor deze periode van het jaar sinds 2009. Het aandeel elektrisch in de nieuwverkopen van bromfietsen steeg naar 47% ten opzichte van 31% in dezelfde periode in 2021 (zonder speed pedelecs). Met de komst van de helmplicht per 1 januari 2023 voor snorfietsers geldt een duidelijke verschuiving naar de aanschaf van bromfietsen (+51%). De verkoop van snorfietsen nam met 40% af. Het aandeel speed pedelecs nam ook toe met 7%.

Nagenoeg 50% is elektrisch

BOVAG en RAI Vereniging zijn blij dat reizigers steeds vaker kiezen om zich op korte en middellange afstanden snel en zonder uitstoot te verplaatsen. Bijna 1 op de 2 verkochte brom- en snorfietsen is elektrisch en daarmee lopen deze vervoersmiddelen voorop in de verduurzaming. Volgens RAI Vereniging en BOVAG hebben fabrikanten de afgelopen jaren volop geïnvesteerd in uitbreiding van het aanbod elektrisch scooters, maar ook in snelle fietsen als de speed-pedelec die 7% meer verkocht is ten opzichte van de eerste kwartalen van 2021. Een positieve ontwikkeling. Beide brancheverenigingen hebben eerder ook het klimaatakkoord ondertekend en blijven zich inzetten op zero-emissie vervoer.

Populaire merken

Piaggio (inclusief Vespa) is het populairste merk in de eerste drie kwartalen van 2022 met een aandeel van 13,7% in de totale brom- en snorfietsverkoop. La Souris is goed voor een marktaandeel van 12,4% en SYM 9,5%.

Afname snorfiets verkoop

De dalende populariteit van snorfietsen heeft voor een belangrijk deel te maken met de landelijke helmplicht voor snorfietsen die per 1 januari aanstaande ingaat. Dit geldt ook voor de verschuiving van de verkoop van snorfietsen (-40%) naar de verkoop van bromfietsen (51%). Werden in 2021 in de eerste 9 maanden nog 42.965 snorfietsen verkocht nu zijn dat er slechts 25.834.