Cilinderkop

De cilinderkop is gemaakt van lichtmetaal of gietijzer en sluit het motorblok of de cilinders van een motor aan de bovenkant met behulp van een koppakking af. In een cilinderkop bevinden zich:

  • de inlaatkleppen;
  • de uitlaatkleppen;
  • het laatste gedeelte van het inlaatsysteem;
  • het begin van het uitlaatsysteem;
  • de verbrandingsruimtes;
  • en de bovenliggende nokkenas.

Door een cilinderkop lopen koelvloeistofkanalen en oliekanalen voor de koeling van de omgeving van de kleppen en de smering van de nokkenas- lagers. De gewelfde uithollingen aan de onderkant van de cilinderkop vormen de verbrandingsruimtes. Een cilinderkop kan kapot gaan door plaatselijke oververhitting als gevolg van:

- een defect aan het koelsysteem, bijvoorbeeld door een kapotte
waterpomp of een gebroken V-riem
- een te hoge verbrandingsdruk en –temperatuur door een verkeerd
afgestelde ontsteking.

Een defecte cilinderkop betekent ernstige motorschade.