Drukdop

De drukdop regelt de overdruk binnen in het koelsysteem van een motor.
De drukdop bevindt zich bovenaan de radiateur of het expansiereservoir. Onder bepaalde omstandigheden of door een defect kan de druk in het koelsysteem te hoog oplopen. Bij een overdrukwaarde van circa 1,2 bar gaat de drukdop 'open'. Hij laat dan via een overdrukklep koelvloeistof uit het koelsysteem ontsnappen. De rol van deze drukdop is vooral van belang op grote hoogte. Dan is immers het drukverschil ten opzichte van de ijlere buitenlucht relatief groot. Als de motor is afgezet, dan koelt de koelvloeistof af. Daardoor daalt de druk in het koelsysteem weer af. Ter voorkoming van onderdruk heeft de drukdop een onderdrukklep. Daarlangs kan buitenlucht naar binnen worden gezogen.
Als u de drukdop kwijt bent, moet deze direct worden vervangen. Rijden zonder drukdop betekent immers: rijden met een koelsysteem, dat niet onder druk staat. De kooktemperatuur (tevens koelcapaciteit) van de koelvloeistof is dan beperkt tot 100 C. De motor gaat in dat geval dus veel eerder 'koken' met alle risico's van dien.