Elektrische auto

Een elektrische auto (BEV, EV) maakt voor de voortbeweging zowel direct als indirect, uitsluitend gebruik van elektriciteit.

Deze elektriciteit kan afkomstig zijn uit een accu (actueel), een brandstofcel of eventueel een zonnecel (nabije toekomst). De elektromotor zet elektrische energie om in mechanische energie waarmee de wielen worden aangedreven. Het rendement van een elektromotor is 62-72%, dus veel hoger dan dat van een benzinemotor (circa 27%) of een dieselmotor (circa 35%). Elektrische auto's zijn vrijgesteld van mrb (motorrijtuigenbelasting) en bpm (tot minimaal 2016). Vaak geven gemeentes aan bedrijven grote subsidies bij de aanschaf van elektrische bedrijfsauto's en mogen deze soms ook nog eens versneld worden afgeschreven.

  • De actieradius van een elektrische auto is veel geringer dan die van een auto met een benzine- of dieselmotor.
  • Het noodzakelijke accupakket is duur, vraagt veel inbouwruimte en is gemaakt van milieu-onvriendelijke materialen. Bovendien kost de fabricage en de recycling veel energie.
  • Een elektromotor kent geen uitlaatgasemissie. Daardoor is de milieubelasting in de directe omgeving (bijvoorbeeld de stad) zeer gering. Dat feit alleen maakt elektriciteit echter nog niet tot een 'schone' energievorm.
  • Een elektrische auto rijdt muisstil. Dat kan een voordeel zijn (comfort) maar ook een nadeel (veiligheid van medeweggebruikers).
  • Een elektrische auto is relatief duur. In Nederland varieert de prijs van circa 7.000 tot zo'n 100.000 euro.