Een elektrische auto (BEV, EV) maakt voor de voortbeweging zowel direct als indirect, uitsluitend gebruik van elektriciteit.
Deze elektriciteit kan afkomstig zijn uit een accu (actueel), een brandstofcel of eventueel een zonnecel (nabije toekomst). De elektromotor zet elektrische energie om in mechanische energie waarmee de wielen worden aangedreven. Het rendement van een elektromotor is 62-72%, dus veel hoger dan dat van een benzinemotor (circa 27%) of een dieselmotor (circa 35%). Elektrische auto's zijn vrijgesteld van mrb (motorrijtuigenbelasting) en bpm (tot minimaal 2016). Vaak geven gemeentes aan bedrijven grote subsidies bij de aanschaf van elektrische bedrijfsauto's en mogen deze soms ook nog eens versneld worden afgeschreven.
- De actieradius van een elektrische auto is veel geringer dan die van een auto met een benzine- of dieselmotor.
- Het noodzakelijke accupakket is duur, vraagt veel inbouwruimte en is gemaakt van milieu-onvriendelijke materialen. Bovendien kost de fabricage en de recycling veel energie.
- Een elektromotor kent geen uitlaatgasemissie. Daardoor is de milieubelasting in de directe omgeving (bijvoorbeeld de stad) zeer gering. Dat feit alleen maakt elektriciteit echter nog niet tot een 'schone' energievorm.
- Een elektrische auto rijdt muisstil. Dat kan een voordeel zijn (comfort) maar ook een nadeel (veiligheid van medeweggebruikers).
- Een elektrische auto is relatief duur. In Nederland varieert de prijs van circa 7.000 tot zo'n 100.000 euro.
Afkortingen elektrische auto's:
- BEV (Battery Electric Vehicle): Een volledig elektrisch voertuig dat enkel voorzien is van een elektromotor en batterijpakket en daarmee te allen tijde elektrisch rijdt. In het Engels wordt de BEV ook wel aangeduid als FEV wat staat voor Full Electric Vehicle.
- E-REV (Extended Range Electric Vehicle): Een elektrisch voertuig met een range extender. De range extender is een verbrandingsmotor die wordt ingeschakeld als de batterijen van het voertuig bijna leeg zijn. Het batterijpakket kan ook aan het elektriciteitsnet worden opgeladen. Elektrische auto’s met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat de verbrandingsmotor niet de wielen aandrijft maar de accu bijlaadt.
- FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle): Een elektrische voertuig waarbij de elektrische energie wordt opgewekt in een brandstofcel (fuel cell).
- FEV (Full Electric Vehicle): Een volledig elektrisch voertuig dat enkel voorzien is van een elektromotor en een batterijpakket en daarmee te allen tijde elektrisch rijdt. In het Engels wordt de BEV ook wel aangeduid als BEV wat staat voor Battery Electric Vehicle.
- HEV (Hybrid Electric Vehicle): Een hybride auto waarvan de accu (het batterijpakket) niet aan het elektriciteitsnet kan worden opgeladen. De kan alleen worden herladen via de brandstofmotor en via recuperatie, het remmen waarbij de energie wordt teruggeleverd aan de accu.
- PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle): Een hybride auto waarvan de accu (het batterijpakket) aan het elektriciteitsnet kan worden opgeladen via een laadstekker. Met opgeladen accu kan ongeveer 20-30 kilometer volledig elektrisch worden gereden.
- V2G (Vehicle2grid): V2G-technologie maakt het mogelijk dat elektrische voertuigen niet alleen in staat zijn om energie van het elektriciteitsnet af te nemen, maar ook om energie aan het elektriciteitsnet terug te leveren.