Koelvloeistoftemperatuur

Koelvloeistof bestaat voor het overgrote deel uit water.

Het heeft dus ook een kooktemperatuur van circa 100 graden C. In een gesloten koelsysteem is de druk hoger dan de buitenluchtdruk. Dat verhoogt het kookpunt van de daarin aanwezige koelvloeistof tot maximaal circa 120 graden C. Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden).

1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'. Dan is er sprake van een defect:

  • te weinig koelvloeistof (mogelijk door gebrek aan onderhoud),
  • te weinig koelvloeistof door een lekkende waterslang , kachelkraan, radiateur),
  • een niet-werkende waterpomp (door een gebroken V-riem of multi-riem),
  • een defecte waterpomp, of
  • een verstopte radiateur.

2] De koelvloeistoftemperatuurmeter staat in het 'rood'. Ga dan direct naar de kant van de weg en zet de motor af. U kunt immers niet weten of er een waterslang is gebroken waardoor er in snel tempo koelvloeistof uit de motor wordt gepompt. Raak de motor en de delen van het koelsysteem niet aan voordat alles is afgekoeld.