Koplamp

Elke auto heeft aan de voorzijde twee koplampen. De begrippen 'koplicht' en 'koplamp' worden vaak door elkaar gebruikt.
Koplampen dienen een tweeledig doel.
- De bestuurder van de auto kan zien waar hij naar toe rijdt.
- De betreffende auto wordt door tegemoetkomend verkeer gezien.
1] Verkeerd afgestelde koplampen kunnen tegenliggers verblinden. De lichtbundel moet, gemeten vanaf het koplampglas, één centimeter/meter dalen om dit te voorkomen. Een verkeerd afgestelde verlichting is voldoende voor afkeur tijdens de APK.
2] Ieder exemplaar heeft een 'eigen' adres op het CAN-bus-systeem. Bij een defect aan een koplicht moet vaak de gehele eenheid worden vervangen omdat die, inclusief de inhoud, onder één adres valt. Als die defecte koplampeenheid met 'vreemde' onderdelen zou worden gerepareerd, dan herkent het CAN-bus-systeem hem niet meer. Dat betekent, dat die koplampeenheid niet meer werkt.
3] Bij een defect koplampglas kan een onduidelijk lichtbeeld ontstaan. Dan kan je zelf minder zien, terwijl tegenliggers er mogelijk door worden verblind.
4] Bij oudere auto's zonder halogeenverlichting kunnen zichtproblemen ook ontstaan door
- reflectoren die geleidelijk 'blind' worden en
- conventionele lampen die zwart aanlopen.