Passagierskooi

De belangrijkste voorziening op het gebied van passieve veiligheid bij een personenauto is een moeilijk deformeerbare kooiconstructie (veiligheidskooi) voor de inzittenden.

De kooiconstructie beschermt inzittenden bij een botsing. Vóór en achter deze kooi bevinden zich de neus en achterkant van de auto, waar plaats is om kreukelzones in te bouwen. Op die manier wordt een deel van de vrijkomende botsingsenergie geabsorbeerd, die anders in zijn geheel zou worden doorgegeven aan de inzittenden. Jammer genoeg is het structureel onmogelijk om aan de zijkanten van zo'n kooiconstructie goedwerkende kreukelzones te realiseren. De kooiconstructie is veelal opgebouwd uit geprofileerde stukken verstevigd plaatwerk die op een specifieke manier met elkaar verbonden zijn om een optimale sterkte te verkrijgen.

Als de kooiconstructie eenmaal beschadigd is geweest voorbij een bepaald punt kan de sterkte ervan niet meer worden gegarandeerd bij reparatie. Dat betekent dat een auto, die na een ernstig ongeluk rechtgetrokken wordt, niet meer de stijfheid terugkrijgt in het koetswerk die daar voorheen in aanwezig was.