Wat is dit?
De schuurstraal is de afstand tussen de snijpunten met het wegdek van
- de fuseehartlijn en
- de verticale hartlijn in het vlak van het gestuurde wiel.
Wat doet het?
Bij een schuurstraal van nul ontstaat shimmy. In alle andere gevallen veroorzaakt de schuurstraal een bepaald moment, waardoor het wiel tijdens het rijden automatisch in de rechtuitstand blijft staan. Bij een negatieve schuurstraal valt het snijpunt van het wegdek en het verlengde van de fuseehartlijn (loodrecht op de rijrichting gemeten) buiten de hartlijn van het gestuurde wiel. Dankzij het daardoor op dat voorwiel uitgeoefende moment remt de auto rechtuit. Hoe groter de schuurstraal, des te zwaarder voelt de stuurinrichting van de auto aan.
Eventuele defecten
Een auto trekt naar rechts toe scheef, als
- al remmend één van de twee diagonale remkringen uitvalt of
- de auto met het rechtervoorwiel in de zachte berm geraakt.
Uiteraard kan dit ook gebeuren door de natuurlijke bolling van het wegdek.