CO2 is een klimaatgas, dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. CO2 is niet schadelijk voor de gezondheid (het zit ook in bier en cola) en dus geen extra probleem in bijvoorbeeld binnensteden. Uitstoot van CO2 is ook per definitie een mondiaal probleem. Dat je dus ook liefst Europees of mondiaal moet aanpakken. Het gaat om het klimaat op aarde. In tegenstelling tot andere uitlaatgassen, die vaak een lokaal luchtkwaliteitsprobleem opleveren.
NOx of stikstofoxide is een gas dat schadelijk is voor de gezondheid is en de luchtkwaliteit in steden negatief beïnvloedt. Vandaar dat er ook (Europese) eisen zijn aan de hoeveelheid NOx in steden bijvoorbeeld. Op het gebied van NOx doet met name de moderne euro 6 diesel het erg goed en kan hij zich zonder meer meten met benzineauto’s.
Fijnstof zijn kleine deeltjes, veelal roet, maar ook remstof, die schadelijk zijn voor de gezondheid en de luchtkwaliteit in bijvoorbeeld steden negatief beïnvloeden. Vandaar dat er ook (Europese) eisen zijn aan de hoeveelheid fijnstof in steden bijvoorbeeld. Overigens is veel fijnstof ook afkomstig uit natuurlijke bronnen, bijvoorbeeld stof en zand. Oude diesel en benzineauto’s scoren slecht qua fijnstofuitstoot, maar vanaf euro 5 maken dieselauto’s de lucht in feite schoner als het om fijnstof gaat, zo wijzen metingen van de RDW uit. Waar de buitenlucht standaard tussen drie- en vijfduizend fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter telt, bevat het uitlaatgas van een euro 5 of euro 6 diesel dankzij goede roetfilters niet meer dan zeshonderd tot achthonderd fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter.