BPM

Ik heb een vraag over

Voor de

ben ik op zoek naar vragen over

BPM

BPM staat voor Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen. BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto’s (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoeft u geen BPM te betalen. Op de site van de belastingdienst kunt u uw BPM berekenen.

BPM staat voor Belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Bedrijven en personen die in Nederland wonen of gevestigd zijn, betalen deze belasting. Als u gebruik maakt van het Nederlandse wegennet, moet u BPM betalen.

Bij personenauto’s telt sinds 1-1-2013 alleen de CO2-uitstoot. Jaarlijks worden de uitstootgrenzen aangescherpt, waardoor een auto eerder in een hoger tarief komt. Voor 2013 was de catalogusprijs bepalend. Tegenwoordig is dit alleen nog zo bij bedrijfsauto’s (op grijs kenteken), motorfietsen en kampeerauto’s.

De berekening van de BPM zal gaan veranderen. Er komt een groter vast deel, want dit gaat omhoog van € 175,- naar € 350,-. Het bedrag van de variabele CO2-component gaat met een gelijk deel (€ 175,-) omlaag. De bedoeling is daarnaast dat de BPM de komende jaren wordt afgebouwd met in totaal 12% in 2020 en op termijn zou de BPM zelfs helemaal verdwijnen. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog instemmen met deze veranderingen.  
 

U betaalt BPM als u geregistreerd bent als u eigenaar wordt van een nieuwe personenauto, bestelauto (met als eerste registratiedatum 1 juli 2005 of later) of motorfiets.De BPM is opgenomen in de uiteindelijke consumentenprijs en wordt veelal apart op de factuur of offerte vermeld. Als u ondernemer bent en een auto op grijs kenteken heeft, bent u vrijgesteld van bpm. Maar daarvoor geldt wel een aantal voorwaarden.

Er zijn twee momenten van heffing mogelijk, namelijk de registratie van een voertuig in het kentekenregister en het moment waarop een voertuig met buitenlands kenteken voor het eerst op de Nederlandse weg wordt gebruikt.

Per 1-1-2013 is de BPM voor personenauto's geheel gebaseerd op CO2-uitstoot. De grenswaarden en bijbehorende tarieven per gram CO2 per kilometer voor de komende jaren vindt u in deze tabellen.

Voor personenauto's op diesel geldt een extra toeslag voor elke gram CO2 per kilometer boven de grens van 70, ter compensatie van de lagere accijns op diesel aan de pomp. In 2013 geldt een tarief van €54,92, in 2014 is dat €70,17 en in 2015 wordt €81,36 berekend. Op dieselauto's die voldoen aan de Euro6-norm, is in 2013 een korting van €500 van toepassing.

Voor bestelauto’s zijn er geen CO2-afhankelijke tarieven: de catalogusprijs is de heffingsbasis. Het tarief voor bestelauto’s is 37,7% van de netto catalogusprijs. Daar telt de fiscus een dieseltoeslag van €273 bij op. Als de bestelauto een andere dan een dieselmotor heeft, geldt een korting van €1.283.

Ondernemers kunnen BPM-vrijstelling krijgen voor hun bestelauto. Daarvoor moeten zij voldoen aan drie eisen: de auto wordt geregistreerd op naam van een BTW-ondernemer, de ondernemer gebruikt de bestelauto voor minimaal 10% zakelijk en de auto moet 5 jaar in de onderneming blijven.

Ook bij huur geldt de BPM-vrijstelling voor ondernemers. Als de auto langer dan 30 dagen wordt verhuurd, moet de huurder een ondernemer zijn die een ondernemersverklaring verstrekt. De verhuurder loopt dan niet het risico op een naheffing van de BPM. Een particulier kan een bestelauto huren waarvoor op grond van de ondernemersvrijstelling geen BPM is betaald, maar die particulier mag de auto niet langer dan 30 dagen per jaar huren. Dit om oneigenlijk gebruik van de ondernemersvrijstelling door particulieren te voorkomen.