Onder de garantie vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Bij slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is er geen sprake van een gebrek. Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires.
Onder BOVAG garantie vallen gebreken die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren. Er is sprake van een gebrek als de norm die de fabrikant of wetgever stelt worden overschreden.
Een aantal zaken zijn uitgesloten van garantie, maar dat verschilt per product. Dit zijn bijvoorbeeld banden, af-fabriek-accessoires, etc..
Auto's: Vraag bij de aankoop van jouw gebruikte auto om BOVAG Garantie. Als je een auto mét garantie koopt, legt het autobedrijf dit vast in de koopovereenkomst.
Een bedrijf kan er ook voor kiezen de auto aan te bieden zonder BOVAG Garantie. Je ziet dit veel op internet, dan staat er bijvoorbeeld ‘meeneemprijs’. Wij adviseren altijd om BOVAG Garantie te vragen.
Motorfietsen: BOVAG Garantie is standaard van toepassing als je een gebruikte motorfiets koopt met een aankoopbedrag van minstens € 3.000,- en het aankoopbedrag 35% of meer van de oorspronkelijke cataloguswaarde bedraagt.
Fietsen: BOVAG Garantie is standaard van toepassing op een gebruikte fiets met een aankoopbedrag van minstens € 250,-.
Scooters en bromfietsen: BOVAG Garantie is standaard van toepassing bij een gebruikte scooter of bromfiets waarvan het aankoopbedrag minstens de helft van de oorspronkelijke cataloguswaarde bedraagt.
Caravans: BOVAG Garantie is standaard van toepassing bij een gebruikte caravan met een aankoopbedrag van minstens € 3.500,-.
Vouwwagens: BOVAG Garantie is standaard van toepassing bij een gebruikte vouwwagen met een aankoopbedrag van minstens € 2.000,-.
Kampeerauto’s: BOVAG Garantie is standaard van toepassing als een particulier een gebruikte kampeerauto koopt met een aankoopbedrag van minstens € 12.500,-.
Wil je weten wat precies het verschil is tussen ‘wettelijke garantie’ en de BOVAG Garantie? In deze flyer staat het helder op een rij.
Nee, als een auto een reguliere onderhoudsbeurt nodig heeft, valt dat niet onder de garantie. Als je echter een auto koopt op viaBOVAG.nl en je kiest daar voor de optie Afleverbeurt, dan mag je ervan uitgaan dat regulier onderhoud het eerste halfjaar (of de eerste 6000 km, wat het eerste komt) niet nodig is, evenmin als nieuwe banden of pakweg een nieuwe distributieriem.
Dat hangt af van het soort voertuig.
- Auto/gemotoriseerde tweewieler/ fiets/ kampeerauto: Nee. Onder de garantie vallen alleen accessoires (ook wel opties genoemd) die direct door de fabrikant zijn gemonteerd in of aan deze voertuigen; ook wel de tot de standaard uitrusting behorende accessoires genoemd.
- Caravan en vouwwagen: ja als deze accessoires niet los bijgeleverd zijn. Het complete tentgedeelte van een gebruikte vouwwagen (wat ook een accessoire genoemd zou kunnen worden) valt overigens ook expliciet onder de garantie.
Ja, als deze door de fabrikant is ingebouwd en er zogenaamd ‘af fabriek’ in zit. Een achteraf ingebouwde airco is een accessoire waarop geen BOVAG Garantie van toepassing is.
Ja. Er is wel een uitzondering. Rijd je binnen de garantieperiode zoveel kilometers dat er alweer een reguliere onderhoudsbeurt nodig is? Dan kan ook blijken dat de remblokken versleten zijn en is dit regulier onderhoud. Regulier onderhoud valt niet onder BOVAG Garantie.
Ja, mits de auto nog niet aan het reguliere onderhoud toe is.
Als tijdens de garantietermijn de dikte van de remschijven onder de minimumgrens komen, zijn de kosten van herstel voor rekening van de verkoper. Dit is een gebrek, dat tijdens de garantieperiode ontstaat ten gevolge van normaal gebruik. Dit is echter anders als de verkoper aan kan tonen dat er geen normaal gebruik van de auto is gemaakt.
Ja. De uitlaat moet gedurende de garantieperiode gasdicht zijn (dit is een APK-eis).
Nee, want de garantie is alleen geldig bij het bedrijf waar je oorspronkelijk zaken mee hebt gedaan. Het is dus niet mogelijk om een ander BOVAG-bedrijf te vragen om jouw klacht binnen de BOVAG Garantie op te lossen. Als het bedrijf niet wil of kan helpen, kunt het beste contact opnemen met Hulp bij klachten.
Jazeker, op basis van Europese regelgeving mag je de auto laten onderhouden bij een bedrijf naar keuze, zonder dat dit uw recht op fabrieksgarantie in gevaar brengt. Voorwaarde is wel dat het autobedrijf het onderhoud uitvoert volgens de specificaties en richtlijnen van de fabrikant. Bij een BOVAG-bedrijf weet u zeker dat dit in orde is.
Is er iets met de auto wat onder de fabrieksgarantie valt? Dan is het wél nodig om naar de merkdealer te gaan, voor het oplossen van dit garantieprobleem. De dealer is de vertegenwoordiger en contactpersoon van die autofabrikant en het gaat hierbij om een door het merk afgegeven fabrieksgarantie.
BOVAG Garantie wordt gegeven door het bedrijf waar je jouw voertuig hebt gekocht. En in principe zal deze verkoper de garantiewerkzaamheden ook zelf moeten kunnen uitvoeren. In de regel kun je alleen in overleg met de verkoper de reparatie bij een ander laten uitvoeren op kosten van de verkoper. Er is een uitzondering: bij aantoonbare noodzaak tot onmiddellijk herstel door een ander bedrijf, maar ook dan is het verstandig om eerst contact op te nemen met jouw verkoper.
De BOVAG Garantie is niet overdraagbaar. Als je bijvoorbeeld jouw fiets, caravan of auto verkoopt of weggeeft, vervalt de BOVAG Garantie.
Verkeerd gebruik (bijvoorbeeld overbelading) is een grond voor vervallen van de aanspraak op garantie. Daarbij ligt de bewijslast binnen de garantietermijn bij de verkoper. Dat betekent dat hij moet aantonen dat de koper de auto verkeerd heeft gebruikt, waardoor schade is ontstaan.
De garantie wordt door de verkoper gegeven en gaat niet over op een ander BOVAG-lid of BOVAG zelf. Als je een beroep wilt doen op de garantie, kun je dit verzoek indienen bij de curator die de afwikkeling van het faillissement doet.
Op iedere reparatie die een vakman van een BOVAG-bedrijf uitvoert zit garantie. Deze geldt ook voor de materialen en onderdelen die hij heeft gebruikt. De garantietermijn is afhankelijk van het voertuig:
auto |
6 maanden |
fietsen |
3 maanden |
scooters en bromfietsen |
3 maanden |
campers |
3 maanden |
aanhangwagens |
3 maanden |
motorfietsen |
6 maanden |
caravans |
6 maanden |
vouwwagens |
6 maanden |
Dat ligt eraan. Je hebt zes maanden garantie op de reparatie en de daarbij gebruikte onderdelen. Als daarbij iets mis is gegaan, valt dit onder de garantie. Als het nieuwe probleem los staat van de reparatie, dan niet.
De garagehouder moet het gebrek op een verantwoorde manier herstellen. Als dat met een goed werkend gebruikt onderdeel kan, heeft hij aan zijn garantieverplichting voldaan. Als je als klant de keuze krijgt tussen een nieuw of een gebruikt onderdeel is het redelijk dat de garagehouder jou een extra bijdrage vraagt als je voor een nieuw onderdeel kiest.
Je hebt garantie op de werkzaamheden en de daarbij gebruikte onderdelen. Als de garagehouder kan aantonen dat er een andere oorzaak voor de klacht is en dat de reparaties terecht en correct zijn uitgevoerd, dan mogen alle verdere reparaties bij jou in rekening gebracht worden.
Op het reviseren van een motor of versnellingsbak krijg je van het BOVAG-revisiebedrijf standaard 12 maanden BOVAG Revisiegarantie. Blijkt jouw motor of versnellingsbak tijdens die periode toch niet goed te werken, dan kun je terugvallen op het revisiebedrijf. Mocht je er dan onderling niet uitkomen, dan helpen we je kosteloos.
Bekijk hier de algemene voorwaarden motorrevisie particulier.
Nee, er is geen garantieregeling voor gebruikte aanhangwagens, wel voor caravans en vouwwagens.