Gepubliceerd op 22-2-2021

Rijschoolorganisaties willen snelle herstart rijlessen en examens

De samenwerkende rijscholenorganisaties (BOVAG, FAM, LBKR en VRB) vinden dat rijlessen en rij-examens zo snel mogelijk weer opgestart moeten worden. Met het branche-protocol in de hand, moet dat verantwoord en veilig kunnen. De organisaties roepen het kabinet op in de komende versoepelingen rijschoolleerlingen het perspectief te geven dat zij weer kunnen lessen en examens kunnen afleggen.
 
Zowel bij leerlingen, bij beroepschauffeurs, bij rijscholen als bij het CBR is de situatie door het beroepsverbod in de rijschoolbranche om uiteenlopende redenen inmiddels zeer nijpend. Met als enige uitzondering de motor- en brommerlessen en -examens, die zeer recent weer opgestart zijn.  

Bij CBR en examenkandidaten is inmiddels een enorme achterstand ontstaan in de rij-examens. Het CBR spreekt zelf van een achterstand van 600.000 examens. Zonder extra maatregelen duurt het inhalen daarvan nĂș al vier jaar, aldus het CBR. Nieuwe kandidaten zullen rekening moeten houden met een reserveringstermijn van wel 20 weken. Met alle gevolgen van dien voor leerlingen die extra lessen moeten volgen en dus extra geld kwijt zijn om bij te blijven.   

Jongeren die nog moeten beginnen met hun rij-opleiding, zullen ook zeer lang geduld moeten hebben, alvorens ze voor lessen aan de beurt zijn. Hetgeen ze zeer beperkt in hun vrijheid en ontplooiingsmogelijkheden. Onder meer op de arbeidsmarkt. 

Beroepschauffeurs moeten extra lang wachten op de noodzakelijke bijscholing, en het stokken van instroom van nieuwe beroepschauffeurs is erg schadelijk voor het beroepsgoederenvervoer. 
Rijscholen staat door de lange lockdown het water aan de lippen. Bijna 90 procent rapporteert omzetverlies, van gemiddeld bijna 80%. Dat houdt geen ondernemer vol.   
 

Herstart 

Om al bovenstaande redenen pleiten de organisaties voor een verantwoorde herstart van de rijschoolbranche. Dat kan verantwoord, omdat er een strak, werkbaar brancheprotocol ligt, dat eerder in de coronacrisis al is opgesteld en zijn waarde heeft bewezen. Met voorschriften over triage (gezondheidscheck), voertuigreiniging, verplichte reservering en registratie en dergelijke. Rijscholen hebben daar volop praktijkervaring mee opgedaan. Dat geldt evenzeer voor het eigen protocol van CBR. De organisaties zijn ervan overtuigd dat een herstart van de rijschoolsector zeer noodzakelijk is en ook kan zonder impact op de besmettingscijfers. 
 

Routekaart

In aanloop naar het Catshuisoverleg en de persconferentie van morgen ontwikkelde BOVAG een routekaart voor een verstandige, stapsgewijze heropening van de diverse deelbranches die BOVAG vertegenwoordigt, waaronder de rijschoolsector. Die routekaart is gedeeld en besproken met de relevante ministeries, VNO/NCW en MKB Nederland en staat hier.
 

Deze pagina delen