Importeren zonder zorgen

Steeds meer Nederlanders importeren zelf een auto uit het buitenland. Een auto zoeken in het buitenland is online een fluitje van een cent. Zelf importeren vraagt de nodige complexe, administratieve handelingen en brengt risico's met zich mee. Goede voorbereiding is dan ook een must. En de beste voorbereiding is samenwerking zoeken met een BOVAG-bedrijf.

Waarom importeren?

De belangrijkste reden dat veel Nederlanders een auto importeren uit Duitsland is simpelweg het prijsverschil. Het importeren van een auto uit Duitsland is soms aantrekkelijk omdat de prijzen lager liggen en omdat u voor een gebruikte auto niet het volledige bedrag aan BPM (de aanschafbelasting op nieuwe auto’s) hoeft te betalen. Bovendien zijn in Duitsland auto’s doorgaans luxer uitgevoerd. Het is dus mogelijk om voor een relatief lage prijs, een rijk uitgeruste auto aan te schaffen. Maar wees u bewust van de risico's.  
 

Top 3 Importlanden

Uit welke landen worden de meeste auto's naar Nederland gehaald? (cijfers van 2017)

  • 1.

    Duitsland
    -
    21.256 auto’s per jaar 

  • 2.

    België
    -
    37.689 auto’s per jaar

  • 3.

    Frankrijk
    -
    8.487 auto’s per jaar

Aandachtspunten

Laat u niet verleiden door een onwaarschijnlijk lage prijs. Als een aanbod te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook. Net als bij Nederlandse auto’s. Aan het importeren van een auto zijn kosten verbonden. Vergeet niet deze kosten  op te tellen bij het aanschafbedrag van de auto.

Zelfs als het hele importproces van een leien dakje is gegaan, kunt u nog voor nare verrassingen komen te staan. Bij 1 op de 5 die auto’s uit Duitsland worden geïmporteerd, is de tellerstand namelijk verdacht. Bij de populairste merken is dat zelfs bij elke vierde auto het geval.

In tegenstelling tot Duitsland, wordt in Nederland de tellerstand bij bijna ieder bezoek aan de garage geregistreerd, zodat afwijkingen snel opvallen. Wanneer u bij een BOVAG-bedrijf een auto koopt, heeft deze altijd een tellerrapport. 

Een gemanipuleerde tellerstand levert de consument extra kosten op: de auto is namelijk ouder dan hij lijkt, waardoor belangrijk onderhoud misschien te laat wordt gedaan en u uiteindelijk extra onderhoudskosten krijgt. De waarde van de auto daalt uiteraard ook, wanneer het aantal gereden kilometers hoger blijkt te zijn dan de teller aangeeft.

Wanneer de auto eenmaal gekocht en geïmporteerd is, hoopt u er onbezorgd mee te kunnen rijden. Het kan echter gebeuren dat er later verborgen gebreken opduiken, die u bij de aankoop niet heeft gezien en die de verkoper niet heeft gemeld. Dat wilt u natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Maar als u de auto zelf heeft geïmporteerd, zult u terug moeten naar de leverancier in Duitsland waar u de auto gekocht heeft. 

Onbezorgd importeren 

Importeren kunt u zelf doen, maar dat is dus nogal ingewikkeld en kent de nodige risico’s. U kunt ook de hulp inroepen van een vakman. Importeren via een BOVAG-bedrijf maakt het proces voor u als consument een stuk makkelijker en veiliger. U werkt met een betrouwbare partner en koopt een auto met garantie. Als u een BOVAG-autobedrijf inschakelt, hoeft u zich bovendien niet bezig te houden met de administratieve gedoe van het importproces.
Mochten er onverhoopt achteraf toch problemen met de auto zijn, kunt u dat gewoon in Nederland regelen met het autobedrijf en hoeft u niet terug naar bijvoorbeeld Duitsland. En als u er met uw BOVAG-autobedrijf onverhoopt niet uitkomt, kunt u altijd terugvallen op BOVAG Hulp bij klachten.

Garantie - De zekerheid van een BOVAG-bedrijf


Koopt u een importauto via een BOVAG-bedrijf, dan scheelt u dat een heleboel zorgen en administratie. Bovendien profiteert u van professioneel advies.
Vraag altijd om BOVAG Garantie op uw occasion. 


1.    Het hele importproces wordt voor u geregeld, inclusief alle bijbehorende administratie
2.    U kunt om BOVAG Garantie vragen op elke occasion. Dat geeft u minimaal 6 maanden zekerheid op de aankoop van uw gebruikte (import)auto. 
3.    Altijd hulp bij klachten van BOVAG, gewoon in Nederland.

Wat moet u regelen?

Als u zelf een auto importeert, krijgt u te maken met een uitgebreid administratief proces.

  • RDW-keuring
  • Belasting betalen
  • Kenteken aanvragen
  • Correctie BPM
De auto moet naar een RDW-keuringsstation gebracht worden. Deze identificeert de auto: kloppen de papieren bij de auto? In bijzondere gevallen volgt een technische keuring. Komt de auto door deze keuring, dan mag de auto in principe in Nederland de weg op. U mag er echter nog niet mee rijden, want u heeft nog een Nederlands kenteken nodig en dat krijgt u pas als de verschuldigde aanschafbelasting (BPM) is betaald.

Voor een gebruikte auto hoeft u niet de volledige BPM te betalen, maar hoeveel u dan wel moet betalen kan op drie verschillende manieren worden bepaald: namelijk met een forfaitaire tabel, een koerslijst of een taxatierapport.
Na de BPM-aangifte ontvangt u via de mail een betaalbericht van de Belastingdienst, om de verschuldigde aanschafbelasting te betalen.
Lees meer over importeren en BPM bij de Belastingdienst.

Zodra de betaling binnen is bij de Belastingdienst, meldt de Belastingdienst aan de RDW dat het kenteken mag worden afgegeven. De RDW zendt het kentekenbewijs vervolgens naar u toe. Met uw kentekenbewijs kunt u vervolgens kentekenplaten laten maken en dan mag u eindelijk de weg op. Dit hele proces kan enkele dagen tot enkele weken in beslag nemen.

De Belastingdienst kan nog tot 5 jaar na invoering van de auto een correctie uitvoeren op de BPM-berekening. Dat kan eventueel leiden tot een naheffing. De naheffing wordt berekend aan de eerste eigenaar in Nederland. Ook als u de auto inmiddels niet meer in bezit heeft, kunt u dus aangeslagen worden.


Kosten

Deze kosten komen bovenop de aanschafprijs van de auto. Dus reken ze mee in de totale aanschafprijs.

  • 1.

    Om de auto van Duitsland naar Nederland te mogen rijden, heeft u een tijdelijk kenteken nodig. 
    Een 5-daags kenteken plus WA verzekering, kost +/- € 200 ,-
     

  • 2.

    Na invoer moet u aanschafbelasting betalen: de BPM.Het bedrag verschilt afhankelijk van leeftijd en type auto. Voorbeeld: voor een gangbare middenklasse-auto van 3 jaar oud (uit 2015), bv een Volkswagen Golf diesel geldt in 2018 een tarief van +/- € 2.350,-
     

  • 3.

    De identificatie door RDW en de tenaamstelling kosten +/- € 110,-
    Voor de productie van de kentekenplaten kunt u rekenen op +/- €39,50 
     

Filter op merken

Filter op merken

Weergave Lijst Kaart