Geen wettelijke verplichting, maar winterbanden worden wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het ontbreken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.
>> Kijk hier voor een overzicht van de wettelijke regels in Europa
Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven.
Tussen 1 november en 15 april moeten auto’s in Oostenrijk verplicht voorzien zijn van winterbanden of ze moeten sneeuwkettingen meevoeren. All seasonbanden met de aanduiding M&S op de band worden daarbij ook gezien als winterband. De verplichting geldt voor het rijden in winterse omstandigheden zoals sneeuw(val), sneeuwmodder, ijzel of ijs. Gebruik van sneeuwkettingen is alleen toegestaan wanneer de weg met een flinke laag sneeuw is bedekt en het wegdek niet wordt beschadigd. Zonder deze aanpassingen riskeert de bestuurder een boete van minimaal € 35 en maximaal € 5.000 en zelfs inbeslagname van het voertuig. In geval van een aanrijding geldt bovendien een omgekeerde bewijsplicht, waarbij de bestuurder van de auto zónder winterbanden of sneeuwkettingen bij voorbaat in staat van beschuldiging wordt gesteld. Deze regels hebben ook invloed op de uitkering van verzekeraars.
In Duitsland is zijn winterbanden wettelijk verplicht bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel. All seasonbanden met de aanduiding M&S op de band worden daarbij ook gezien als winterband. De verplichting is ook van toepassing als winterse omstandigheden zich pas tijdens de reis voordoen. Rijdt u onder winterse omstandigheden met ongeschikte banden, dan riskeert u een boete van € 80 en 1 strafpunt in het geval van hinder of gevaarzetting. Zomerbanden met sneeuwkettingen worden in Duitsland gezien als ongeschikt. Nalatigheid kan tevens van invloed zijn op de schuldvraag bij ongevallen en daarmee ook op de uitkering van de verzekeraar. De Duitse wegenverkeerswet is ook van toepassing op motorfietsen.