Winterbanden: zeker onderweg!

Wacht niet op de eerste sneeuwvlok om uw banden te laten wisselen. Als het kwik onder de zeven graden duikt, heeft u al profijt van winterbanden. U rijdt er dan veiliger mee dan met uw zomerbanden. Bovendien is het in de vroege herfst gemakkelijker om een afspraak te maken voor een bandenwissel, dan op het moment dat de Elfstedenkoorts naar een hoogtepunt gaat.

Veiligheid

  • 1.

    Minder ongelukken
    Sinds winterbanden verplicht zijn in Duitsland, is het aantal ongelukken door gladheid gehalveerd. Met winterbanden is uw remweg op besneeuwd wegdek tot wel 50% korter. Ook vinden er in de winter aantoonbaar minder ongelukken plaats met winterbanden dan met zomerbanden.
     

  • 2.

    Meer dan sneeuw
    Een winterband bewijst zijn nut bij alle winterse omstandigheden, dus niet alleen bij sneeuw.

  • 3.

    Echt voor de winter
    Wissel voor de drukte om naar winterbanden. En vergeet niet terug te wisselen in maart, anders slijten de winterbanden snel. Bij zomerse temperaturen zijn winterbanden juist onveilig en slijten ook sneller.

Kiezen

Zijn winterbanden nou echt nodig? Tijdens winters met sneeuw en ijzel zie je het antwoord op de weg. Zomerbandrijders gaan stapvoets, maken schuivers en erger. Met winterbanden rijdt u zo weg uit een besneeuwde parkeerplek en heeft u meer grip en een kortere remweg. De kans op slippen en schuiven is veel kleiner is. Zeker voor mensen die ook op wintersport gaan, is het geen kwestie meer van ‘doe ik het of niet’, maar van: ‘welke neem ik?’ Uw BOVAG-autobedrijf kan met u uitzoeken wat voor u de beste keuze is.

Terug

Kosten

Winterbanden zijn de initiële investering vrijwel altijd waard. Naast veiligheid en comfort, zijn er drie belangrijke financiële voordelen.

  1. U rijdt veiliger en heeft dus minder kans op schade.
  2. U mist geen werk of afspraken omdat u niet of zeer langzaam op pad kunt bij sneeuw en ijzel. Niet voor niets kiezen vrijwel alle werkgevers met een leasewagenpark voor winterbanden.
  3. Uw zomerbanden gaan langer mee. U verdient de investering in principe terug, omdat u twee sets heeft die u afwisselend gebruikt. Die gaan samen net zo lang mee als twee sets zomerbanden. Wat veel autobezitters ook een prettige bijkomstigheid vinden, is dat de bandenexpert altijd even naar de banden kijkt bij het wisselen. Zo hoort u het op tijd als u met versleten of beschadigde banden rijdt.
  4. De bandenwissel kunt u eenvoudig combineren met periodiek, gepland onderhoud. Het kan zijn dat het autobedrijf kosten in rekening brengt voor de wissel en u kunt tevens kiezen voor opslag van de zomer- of winterbanden bij het autobedrijf. Zo hoeft u er dus niet mee te gaan sjouwen en zelf ruimte ervoor opofferen.
Terug

4-seizoenenband

De vierseizoenenband, ‘all-weatherband’ of ‘all-seasonband’ is geschikt om het hele jaar mee te rijden, met uitzondering van echt winterse omstandigheden. Deze band combineert de eigenschappen van winter- en zomerbanden en vormt een compromis, waardoor hij bij extreme omstandigheden nooit zal uitblinken qua grip en rijgedrag. In geval van zachte winters kan de vierseizoenenband uitkomst bieden, maar als het sneeuwt en zeer koud is, is de echte winterband een betere keuze. Heeft uw vierseizoenenband de aanduiding M&S, dan geldt deze in Duitsland en Oostenrijk ook als winterband.
Terug

Specificaties

Winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber en hebben lamellen in het oppervlak voor betere grip. Er is een aantal symbolen die u op een winterband kunt zien.

Wintersportlanden

In de meeste wintersportlanden en doorreislanden zoals Duitsland en Luxemburg zijn winterbanden in de praktijk verplicht. Duitse wetgeving schrijft voor dat u verplicht bent de auto aan te passen aan de ‘te verwachten weersomstandigheden’. In de wintermaanden betekent dat dus dat winterbanden in feite verplicht zijn, net als goede ruitenwissers en voldoende ruitenwisservloeistof met antivries. Als u geen winterbanden heeft, kan dit in sommige landen een boete opleveren of erger. Als u namelijk betrokken bent bij een ongeluk in zo’n land, bent u meestal automatisch aansprakelijk als u zonder winterbanden reed. Ook als de andere partij duidelijk fout zat. Dit kan hoge kosten en nog veel meer ellende met zich meebrengen. Naast winterbanden, zijn in sommige landen ook sneeuwkettingen verplicht op kleine bergwegen. Op deze pagina ziet u hoe het zit. 

Actuele verkeersregels in alle Europese landen vindt u ook op de site van de EU. Daar kunt u ook de Travel Abroad-app downloaden.

  • Zwitserland
  • Frankrijk
  • Oostenrijk
  • Duitsland
Geen wettelijke verplichting, maar winterbanden worden wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het ontbreken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.

>> Kijk hier voor een overzicht van de wettelijke regels in Europa 

Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven.

Tussen 1 november en 15 april moeten auto’s in Oostenrijk verplicht voorzien zijn van winterbanden of ze moeten sneeuwkettingen meevoeren. All seasonbanden met de aanduiding M&S op de band worden daarbij ook gezien als winterband. De verplichting geldt voor het rijden in winterse omstandigheden zoals sneeuw(val), sneeuwmodder, ijzel of ijs. Gebruik van sneeuwkettingen is alleen toegestaan wanneer de weg met een flinke laag sneeuw is bedekt en het wegdek niet wordt beschadigd. Zonder deze aanpassingen riskeert de bestuurder een boete van minimaal € 35 en maximaal € 5.000 en zelfs inbeslagname van het voertuig. In geval van een aanrijding geldt bovendien een omgekeerde bewijsplicht, waarbij de bestuurder van de auto zónder winterbanden of sneeuwkettingen bij voorbaat in staat van beschuldiging wordt gesteld. Deze regels hebben ook invloed op de uitkering van verzekeraars.

In Duitsland is zijn winterbanden wettelijk verplicht bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel. All seasonbanden met de aanduiding M&S op de band worden daarbij ook gezien als winterband. De verplichting is ook van toepassing als winterse omstandigheden zich pas tijdens de reis voordoen. Rijdt u onder winterse omstandigheden met ongeschikte banden, dan riskeert u een boete van € 80 en 1 strafpunt in het geval van hinder of gevaarzetting. Zomerbanden met sneeuwkettingen worden in Duitsland gezien als ongeschikt. Nalatigheid kan tevens van invloed zijn op de schuldvraag bij ongevallen en daarmee ook op de uitkering van de verzekeraar. De Duitse wegenverkeerswet is ook van toepassing op motorfietsen.


Nee, u kunt gewoon de richtlijnen in het instructieboekje van uw auto gebruiken, die gelden voor zomer- en winterbanden. Controleer juist ook in de winter regelmatig uw bandenspanning, omdat die door kou lager wordt. U rijdt met een te lage bandenspanning sowieso altijd minder zuinig en minder veilig.

Nee, alleen als u in de zomer door blijft rijden met winterbanden, zal dit leiden tot hoger brandstofverbruik. Door het zachtere rubber slijten de banden sowieso sneller bij hoge temperaturen en is de rolweerstand hoger, waardoor het brandstofverbruik dus ook stijgt. Bovendien verslechtert het rijgedrag en dat leidt tot onveilige situaties.

In  bepaalde gebieden, bijvoorbeeld in Italië zijn sneeuwkettingen verplicht op besneeuwde bergwegen. Ook kan, afhankelijk van de weersomstandigheden, op elk moment ergens een kettingplicht of -advies worden aangeduid met een tijdelijk verkeersbord. Op deze overzichtskaart ziet u alle landen waar u sneeuwkettingen nodig kunt hebben. Overigens geldt die verplichting nooit op snelwegen en grote doorgaande wegen.

Doorrijden op winterbanden is niet verstandig. Het is sowieso een kostenpost, terwijl veel automobilisten juist denken geld te besparen door niet te wisselen. De eigenschappen die in de winter voordeel opleveren - zachter rubber en lamellen - zijn in de zomer nadelen. Die zorgen voor een hoger verbruik, meer slijtage, meer geluid en slechtere rijeigenschappen. Het omslagpunt ligt bij ongeveer 7 graden Celsius. Het hogere verbruik in de zomer komt door de hogere rolweerstand van winterbanden bij hogere temperaturen. De verhoogde kans op ongelukken komt onder andere omdat de grip minder wordt, het sturen daardoor lastiger is en de remweg langer wordt. De ANWB en ADAC deden een test bij 20 graden Celsius en een snelheid van 100 kilometer per uur. De auto op winterbanden had een zes meter langere remweg dan die op zomerbanden.

Filter op merken

Filter op merken

Weergave Lijst Kaart